Annons

Sugen på OM-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej alla superkunniga och trevliga fotografer!

Jag har tidigare haft systemkamera, pocketkamera och dyl. Men de senaste åren har jag haft ett uppehåll och nöjt mig med mobilens kamera. Nu kliar det dock i fingrarna igen och jag sneglar på OM system OM-5. Vad tror ni om den?

Min kunskapsnivå är fortfarande nybörjare men med lite erfarenhet.
Jag vill fota dovhjort på ängen bakom huset, fåglar vid fågelbordet, barn, familj, natur, resor och macro mm. Jag kommer använda den hemma och på resa. En av sakerna som fick mig att sluta fota var att utrustningen blev för stor och tung. Så storleken är av betydelse för mig. Less is more men såklart vill jag känna mig nöjd med den.

Kommer även satsa på en bra telezoom.

Vad tror ni, är den en bra kandidat för mig?
 

sjunne

Aktiv medlem
Jag har själv en OM system OM-1 och jag är helnöjd! För min del är MFT helt rätt för precis som du säger så är utrustningen liten och lätt jämfört med ff av vilket märke som helst! Eftersom jag plåtar mycket med telezoom så behöver jag bara titta på mitt senaste förvärv, Olympus 100.400mm f/5,0-6,4 Det motsvarar
800 mm ff och jag fotar handhållet! Med MC-20 (2x telekonverter) motsvarar det 1600 mm!, fortfarande med en vikt understigande 1,5 kg!
 

Hanseladams

Medlem
Helt rätt tänkt tycker jag, Olympus system är tillräckligt tycker jag och många andra även avancerade fotografer. Att få plats med utrustningen i en mindre väska och med låg vikt är suveränt. Rekommenderar den billiga och lätta telezoomen Olympus 75-300 som jag tycker presterar riktigt bra. Finns ofta begagnad. Tycker den presterade bättre på längre brännvidder än 40-150 proffszoomen med telekonverter.
 

Pinocchio

Medlem
Rekommenderar den billiga och lätta telezoomen Olympus 75-300 som jag tycker presterar riktigt bra. Finns ofta begagnad. Tycker den presterade bättre på längre brännvidder än 40-150 proffszoomen med telekonverter.
Hej

Tack för tipset.
Jag har sneglat på M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS och Panasonic Leica DG 100-400/4.0-6.3 ASPH Vario-Elmar Power OIS. Hur står den du rekommenderar sig mot dessa tycker du?

/Anna
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vill du ha det lättaste alternativet till lägsta priset ska du kika på Canon R7+rf 100-400. Du når lika långt som med nämnda Olympus 100-400 pga av att canonkamerans sensor är lika pixeltät som den lite mindre M43-sensorn. Kombon är lättare, billigare och objektivet till Canon är skarpare (Jag vet - jag har båda), kombon har betydligt bättre bildstabilisering och den relativa ljusstyrkan på kobosarna är identiska men jag upplever att canonkombon klarar 1/2 - 1 steg högre iso med samma resultat direkt ur kameran (utan efterreducering av brus). Nu finns det givetvis fördelar med båda systemen men ser man till kamera+telezoom kontra pris och vikt så vinner canonkombon en solklar seger.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag försökte ta reda på så mycket som möjlig om både Olympus och Panasonics 100-400 innan jag bestämde mig för att köpa Olympusobjektivet. Jag ska packa upp det idag. :)
Det var inte lätt att välja, men till slut övervägde fördelarna för Olympusobjektivet för mig.

Vilket av de båda objektiven man väljer är mycket en smaksak för båda är bra enligt de tester jag har hittat.
 

mikoto

Aktiv medlem
Ifall OM-5 är den intressanta modellen och helt ny kamera inte är ett krav kan det kanske vara värt att titta på en begagnad E-M5 Mark III. OM-5 är bara en mild uppdatering av den, det är ganska få saker de gjorde om utan i princip bytte den processorn och namn på den så att de kunde fasa ut Olympus namnet. Det går spara en ganska skaplig slant på det.

Även en begagnad E-M1 Mark III går hitta för mindre än en ny OM-5, men den är ju lite större förstås.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag försökte ta reda på så mycket som möjlig om både Olympus och Panasonics 100-400 innan jag bestämde mig för att köpa Olympusobjektivet. Jag ska packa upp det idag. :)
Det var inte lätt att välja, men till slut övervägde fördelarna för Olympusobjektivet för mig.

Vilket av de båda objektiven man väljer är mycket en smaksak för båda är bra enligt de tester jag har hittat.
Vill man ha bäst AF prestanda och kunna köra både kamera och objektiv IS samtidigt är det en fördel att ha objektiv och kamera från samma märke. Detta sagt, beakta att Olympus 100-400 egentligen är ett Sigma objektiv som är gjort för att lysa ut en bildcirkel med dubbla diametern (gjort för fullformat). Detta gör att det sannolikt kommer till korta på den lilla 4/3 sensorn som kräver bättre upplösningsförmåga per ytenhet. Att det är gjort för FF bidrar till dess storlek. Panasonics 100-400 är mindre då det är designat för 4/3 storlek på senorn från början och sannolikt lite bättre optiskt. På en EM-1 II eller III eller EM1X eller OM-1 är nog ändå olympus gluggen bäst då dessa kameror är gjorda för fart.

Är just 100-400 viktigt kan du även kika på en beg Panasonic G9 som är deras förra värstingmodell som håller än och borde kunna fås beg för 6000kr. Kan du tänka dig beg är förstås Olympus EM-1 II prisvärd idag beg för ca 5000kr. Undvik EM-10 serien (har bara segare kontrast AF (utan Panasonics snabbare DFD Teknik) och EM-5 förr version III. EM-5 III och framåt (inkl OM-5) samt alla EM-1 har snabb PDAF autofokus.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Att köra både IBIS och objektiv-IS samtidigt med olympus 100-400 är inte riktigt en hit eftersom den inte har synk-IS med huset. Den fungerar måttligt bra om man kör det enskilt, men räkna inte med mer än de tre stegen IS som finns i objektivet. IBIS ger knappast heller mer än tre steg tillsammans med de längre brännvidderna. Kör du båda samtidigt får du räkna med några sekunder innan det blir stabiliserat eftersom de båda typerna av stabilisator verkar motverka varandra initialt. Med min OM-1 använder jag enbart IBIS med det objektivet och får ut ca 3-4 stegs stabilisering.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Om du har bestämt dig passa på medan det är Cashback. Rajala har flertal Lumix 100-400 i sin beggade avdelning för 9490kr. Jag tror det funkar alldeles utmärkt på en Olympus


 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag fotar mycket närbilder och tycker systemet fungerar väldigt bra för det. Många zoom-objektiv har en väldigt kort närgräns och dessutom finns det flera bra macro-objektiv.
Lite inspiration, här är en film med en spännade finsk fotograf som använder OM-5 :
(hoppa över första halvan och börja titta ca 25 minuter in).

När du ska köpa, titta på begagnatutbudet, Cyberphoto, Rajala, Scandinanvian, Mattsons m fl har alla stort utbud på begagnade kameror och objektiv (och man får garanti).
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med 4/3 systemet. Jag har 2 EM-1'or och 4 optik i en liten väska. Väger knappt någonting.
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus 100-400 egentligen är ett Sigma objektiv
Åtminstone ganska lika optiskt, men Sigmaobjektivet har en lins mer än Olympusobjektivet (enligt Dpreviews objektivdatabas), och någonstans på dpreview har jag även sett en bild med de båda optiska konstruktionerna överlagrade, som visade att de bakre tre linserna såg olika ut.
Mekanisk skiljer det förmodligen en del med tanke på hur olika de ser ut. Placering av fokus- och zoomvred, samt olika närgräns t.ex.)

MIn gissning är att konstruerandet av de båda objektiven var ett samarbete mellan Olympus och Sigma, med Sigmas optiska grundkonstruktion för dess äldre 100-400 som bas.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Åtminstone ganska lika optiskt, men Sigmaobjektivet har en lins mer än Olympusobjektivet (enligt Dpreviews objektivdatabas), och någonstans på dpreview har jag även sett en bild med de båda optiska konstruktionerna överlagrade, som visade att de bakre tre linserna såg olika ut.
Mekanisk skiljer det förmodligen en del med tanke på hur olika de ser ut. Placering av fokus- och zoomvred, samt olika närgräns t.ex.)

MIn gissning är att konstruerandet av de båda objektiven var ett samarbete mellan Olympus och Sigma, med Sigmas optiska grundkonstruktion för dess äldre 100-400 som bas.
Fast tänker du inte på den nyare Sigma DN varianten nu? Flera jämförelsesajter har 21 linselement och 15 grupper för båda (Sigma HSM varianten mot Olympus) . Betänk alltså att Olympusen tycks vara baserad på den äldre Sigma HSM och inte den nyare DN varianten för spegellösa. Sigma DN har 22 linselement i 16 grupper.
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag skrev tror jag att Sigmas äldre 100-400 är basen för både Sigmas nyare 100-400 och Olympus 100-400.

Jag hittade bilden med två överlagrade bilder av Olympus 100-400 och Sigma 100-400 (det äldre).
De är väldigt lika men de tre bakersta linserna är olika.

I det jag skrev i mitt förra inlägg var jag nog lite otydlig (jag blandade ihop Sigmaobjektiven lite), men förhoppningsvis är detta inlägg tydligare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag skrev tror jag att Sigmas äldre 100-400 är basen för både Sigmas nyare 100-400 och Olympus 100-400.

Jag hittade bilden med två överlagrade bilder av Olympus 100-400 och Sigma 100-400 (det äldre).
De är väldigt lika men de tre bakersta linserna är olika.

I det jag skrev i mitt förra inlägg var jag nog lite otydlig (jag blandade ihop Sigmaobjektiven lite), men förhoppningsvis är detta inlägg tydligare.
Jo fast Olympus objektivet är baserat på ett Sigmaobjektiv som anses mindre skarpt än den nyare DN varianten och den är dyrare. HSM och DN varianten anses inte vara riktigt likvärdiga även om båd är rätt bra och inte så olika i prestanda. Men varför köpa Olympus varianten till samma pris som Panasonics ungefär? Alla är olika och visst skall ett objektiv bedömas utifrån prestanda men jag skulle känna mg lurad om jag köpte ett originalobjektiv för ett högre pris som visade sig vara optiskt samma som ett billigare tredjepartsobjektiv där det dessutom visar sig att det är baserat på en äldre variant av tredjepartsobjektivet (samma situation som bl a Nikkor 28-75 till Z fattningen). Här dessutom är objektivet för att lysa ut en bildarea 4x högre vilket gör det onödigt stort och det blir kompromisser optiskt i synnerhet i relation till storlek och pris.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte mitt Olympus 100-400 för cirka 3500 kr mindre än vad Panasonicobjektivet kostar, och jag läste på ganska mycket om de båda objektiven innan jag till slut valde Olympusobjektivet.

Jag var fullt medveten om att det har stora likheter med, och troligen är utvecklat från, ett Sigmaobjektiv. Sämre optiskt än Panasonicobjektivet tror jag inte att det är efter valprocessen.

Jag känner mig inte lurad, men det återstår förstås att se vad jag tycker om bildresultaten från just mitt exemplar.

Jag vill verkligen inte skriva ner Panasonicobjektivet, för det är också bra, så det kan vara ett bra val för någon annan.
 
Senast ändrad:

Hanseladams

Medlem
Hej

Tack för tipset.
Jag har sneglat på M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS och Panasonic Leica DG 100-400/4.0-6.3 ASPH Vario-Elmar Power OIS. Hur står den du rekommenderar sig mot dessa tycker du?

/Anna
De alternativen är ju rätt tunga och klumpiga i jämförelse. Rekommenderar starkt att du känner på de olika objektiven i verkligheten! Mitt tips är att börja med en begagnad Olympus 75-300, om du sedan vill byta så säljer du den för samma peng.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
De alternativen är ju rätt tunga och klumpiga i jämförelse. Rekommenderar starkt att du känner på de olika objektiven i verkligheten! Mitt tips är att börja med en begagnad Olympus 75-300, om du sedan vill byta så säljer du den för samma peng.
Jag köpte exakt den, Olympus 75-300, demoexet på mediamarkt för halva priset, bara för att prova lite konceptet med långt tele. Sedan har jag inte direkt känt något skriande behov för byte till de dyrare alternativen som diskuteras här, som också legat på min radar. Objektivet är oförskämt bra och ryms mer eller mindre i jackfickan.
En bild på Lisa Nilsson från Skansen i somras, bilden överförd på plats med wifi från kameran till iphone sedan ”konverterad” till jpg på iphone 8 i ”Mail” alltså inget finlir. Bilden tagen med en Lumix G90. Tittar man på bilden i datorn kan man enkelt läsa ”Cordial” på mickens kabel och på etiketten på mickstativet står det ”Skansen”, här nätt och jämnt läsligt, oavsett så är det tillräckligt skarpt för mina behov. Särskilt då jag inte äger ett mikroskop och dessutom tillämpar sunt betraktningsavstånd. Inlägget skickat från ipad just nu.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Att både "Cordial" och "Skansen" inte är helt skarpa beror förstås på att du inte har fokuserat på dem.
Spetsbrodyren på Nilssons BH är däremot knivskarp.
 
ANNONS