Annons

Hål i slutaren på M2:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Fick tillbaka en framkallad film idag tagen med Leican och ser mystiska ljusa streck och punkter. Det syns bäst på mörka enfärgade ställen. De är dock inte på samma ställe. Är det labbet som orsakat det eller kameran tro?
 

Bilagor

  • 001-SN20_15.jpg
    001-SN20_15.jpg
    2.2 MB · Visningar: 92
Fick tillbaka en framkallad film idag tagen med Leican och ser mystiska ljusa streck och punkter. Det syns bäst på mörka enfärgade ställen. De är dock inte på samma ställe. Är det labbet som orsakat det eller kameran tro?
Tycker det ser ut som prickar och repor på filmen?
 
De är nog en del dammkorn men repor är ju oftast raka och det vågiga strecket i överkanten på bilden ser inte ut som en vanlig repa.
Ser ut som någon form av repor tycker jag. Har varit med om att de kan anta de mest fantastiska former. Det enklaste är ju att kolla om samma typ av märken finns på någon annan film? Tror inte att det kommer ifrån skador på ridån. Har ju plåtat Leica-M själv under en massa år och aldrig varit med om att kameran skapat något liknande.
 
Det ser inte ut som något kameran orsakat, det ser ut som labbet klabbat till det tycker jag.
 
Håller med om att det inte ser ut som fel på kameran. Men du kan ju alltid kolla i ett mörkt rum med en ficklampa och se om du märker av något.
 
Ser ut som någon form av repor tycker jag. Har varit med om att de kan anta de mest fantastiska former. Det enklaste är ju att kolla om samma typ av märken finns på någon annan film? Tror inte att det kommer ifrån skador på ridån. Har ju plåtat Leica-M själv under en massa år och aldrig varit med om att kameran skapat något liknande.
Ska kolla. Lämnade samtidigt in ett par filmer från en annan kamera (Nikon F100).
 
Vågformen längst ena sidan ser it som torkmärken. Som om filmen inte är sköljd och torkad på rätt sätt. Vilket också skulle kunna förklara varför det fastnat damm på den. Vilket labb använde du?
 
Om det vore hål i slutaren så borde du fått svarta fläckar och inte vita. Det sitter inte på ytan så att det är tex fixsalt?
 
Om det vore hål i slutaren så borde du fått svarta fläckar och inte vita. Det sitter inte på ytan så att det är tex fixsalt?
Jag tror inte att det är ett negativ vi tittar på? Så fläckarna borde vara vita. Men hål i slutaren hade gett diffusa ljusområden.

Är det ett negativ så tar jag tillbaks allt :)
 
Jag tror inte att det är ett negativ vi tittar på? Så fläckarna borde vara vita. Men hål i slutaren hade gett diffusa ljusområden.

Är det ett negativ så tar jag tillbaks allt :)
Nej det är den skannade bilden vi ser. Dammkorn blir vita.
Sant att hål i ridån inte borde blivit skarpa. Det är så smått på negativet så det knappt syns med lupp.
 
Vågformen längst ena sidan ser it som torkmärken. Som om filmen inte är sköljd och torkad på rätt sätt. Vilket också skulle kunna förklara varför det fastnat damm på den. Vilket labb använde du?

Odenlab. Lågt pris och snabb leverans. Inte många alternativ kvar idag tyvärr. För enstaka filmer lönar det sig inte att köpa kemikalier med begränsad hållbarhet.
 
Det gamla receptet har riktigt lång hållbarhet men även de nya verkar hålla ett par år. Ska snart damma av min 2 år gamla flaska och se hur det blir.
Jag vet att man kan testa framkallaren på en bit film men man vågar ju inte chansa eftersom det inte finns någon återvändo om det blir fel. Jag har en flaska t-max som det nog var tre år sedan jag tog en skvätt ur. Samma med fixet.
 
Jag vet att man kan testa framkallaren på en bit film men man vågar ju inte chansa eftersom det inte finns någon återvändo om det blir fel. Jag har en flaska t-max som det nog var tre år sedan jag tog en skvätt ur. Samma med fixet.
Den t-maxen ska du inte använda. Den har säkert gulnat också?

100ml Adonal (Rodinal) kan spädas 1:25, 1:50, 1:100 och används som engångsframkallare. Den har flera års hållbarhet och en flaska kostar 70 kronor.
 
Jag vet att man kan testa framkallaren på en bit film men man vågar ju inte chansa eftersom det inte finns någon återvändo om det blir fel. Jag har en flaska t-max som det nog var tre år sedan jag tog en skvätt ur. Samma med fixet.
Fixet är lättare att testa. Kör man 35-mm film klipper man av en liten bit och lägger i fixet. Sen ser man hur lång tid det tar innan den blir genomskinlig och dubblar tiden.
 
Andra rullen (400TX) jag skannade som exponerats i Nikon F100 och framkallades samtidigt har inte det där vågmönstret. Jag får köra en rulle till i M2:an och se om det händer igen.
 
ANNONS