Annons

Hål i slutaren på M2:an?

Produkter
(logga in för att koppla)
Andra rullen (400TX) jag skannade som exponerats i Nikon F100 och framkallades samtidigt har inte det där vågmönstret. Jag får köra en rulle till i M2:an och se om det händer igen.
Det ser inte ut som ljusläcka. Det skulle kunna vara något som mekaniskt skadat emusionen, men det ser inte riktigt ut så. Det skulle också kunna vara fabrikationsfel på filmen, det har hänt förr. Eller så har labbet råkat göra ett misstag med just den rullen. Jag skulle gissa på det sista, men anänd en helt annan film till nästa rulle för att utesluta fabrikationsfel.
 
Prickarna tror jag bara är skräp på filmen. Vågmönstret ser ut som repor. Repor kan ju uppstå på alla platser där emulsionssidan av filmen är i kontakt med något både under själva fotograferingen och vid framkallningen. Det kan varit något som repar i filmkassetten, eller det kan vara något i kameran som repar, eller det kan vara något som gått snett vid framkallningen. Enda lösningen om du inte direkt hittar något som "sticker ut" är att köra en rulle till för att kolla om problemet finns kvar, om det gör det så kolla kameran.
 
Jag får inte ihop det riktigt. Oavsett om det är negativ eller positiv film så borde dammfläckarna bli svarta.
Har du skannat ett negativ och vänt det till positiv i efterbehandling?
Bilden är positiv, dvs skannat negativ till positiv bild. Skräp på negativet blir vita fläckar. Av ljus exponerade områden på filmen blir också vita. Jag inser att hål i ridån inte ger "skarpa" bilder.
 
ANNONS