Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratips sportfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Makkapakkaz

Medlem
Hej, allihopa! ☺️

Jag är en som fotat på hobbynivå i några år, sålde av all min utrustning 2022 för att andra saker kom i mellan och ena sensorplattan var sönder på ena kameran. Men vill nu ta upp fotograferingen igen då det har blivit mer fotografering i mitt jobb.

Har varit i kontakt med några fotosidor och andra fotografer gällande nyare kameror, men är så kluven på vad som passar mig bäst - läst på, kollat youtubevideos, läst recensioner, forum m.m. i flera dagar nu och känns som att jag inte blir så mycket klokare vilken kamera jag ska landa i. Ett av förslagen jag fick var en Z9, men jag är inte på den nivån varken foto- eller budgetmässigt.

Jag har tidigare haft en Nikon D3200 och en Nikon D500, och de har varit fantastiska. Är nu ute efter en ny Nikon, jag fotar mestadels djur, hästhoppning - så djur i rörelse men varierar även med lättare porträttfotografering (inte i studio) och har börjat fota människor mer. Såsom mingel, event och dylikt.

Det jag söker efter är en kamera (helst Nikon) som lämpar sig för djur i rörelse då jag mestadels fotar hästar vid hästhoppning, samt ett passande objektiv som ger skarpa bilder.

Jag har förstått det som att det skiljer sig mellan vilken utrustning man ska ha om man riktar in sig på människor, mingelfoto inomhus/utomhus jämfört med en kamera där man fotar djur i rörelse. Jag söker en kamera som har möjlighet att kunna användas för både och. Söker även två objektiv, ett kortare (max 70 mm) och ett längre (kan vara allt från 200-300 mm)

Har varit nyfiken på Nikon D750/Nikon Z5 och Nikon Z6 och fick genom rådgivning av en fotosida veta att Z serien är spegelfria jämfört med en Nikon D750 och att det var det bättre alternativet. Anledningen varför jag är inne på en Nikon D750 är för att jag fick provfota med en sådan tillsammans med ett Nikkor 70-200 mm 1:2.8 G2 ED till priset av 20k och blev helt såld. Men är kluven då den rådgivning jag fått är att det bästa alternativet är att hålla sig inom de kameror som är spegelfria då det är dit nyare utrustning och marknaden är på väg. Samt att Nikon D750 kameran är 11 år gammal. Jag är rädd för att bilderna inte håller sig lika skarpa om några år...?

Har ni några bättre förslag som skulle passa det jag är ute efter - jag är mycket öppen för förslag. Min budget ligger runt 30.000-35.000.

Stort tack om du orkat läsa hela vägen hit och tack på förhand!

Senast ändrad:
Nikon Z6 iii, är ca 30k utan objektiv, annars om man vill komma undan billigare är Nikon Z50 ii med mindre sensor ca 12k utan objektiv.

Z5 ii kan nog vara ett bra val också.

Objektiv blir lite svårare, hästar är rätt stora så 70mm kan kanske vara för mycket om hästen är nära.

Ett Tamron 35-150 f2-2.8 är kanske bättre för hästar, finns med Nikon Z-fattning.

En bra bild blir inte sämre med tiden, det är samma bild.
Oavsett hur många nya kamerahus som har kommit ut på marknaden så är kameran du har i handen billigare att behålla.

Visst ligger Z i framtiden.
Men ekonomiskt är en begagnad 750/810/850 ett billigare val.
Objektiv.
Ett Nikon 70-200/2,8 VRII är aldrig fel, funkar med adapter om man som jag kommer använda den med Z i framtiden.
Skall man filma, då hade jag utan tvekan gått på Z direkt.

Personligen kommer det bli en Z8 när min 12 år gamla D800 ger upp.
Men det kanske hinner komma ut en Z8II innan dess....

Objektiv o ljussättning är största nycklarna till bra bilder i utrustningen.

Du kan säkert ha en Z5. Tittar man på Canons motsvarande blir det nog en R8 och då kostar den lite mer.
Inte Z5, men Z5 II. Det är rätt stor skillnad i autofokusprestanda... Att jämföra med R8 beror nog lite på vad man menar. Z5: orna är fullfjädrade på så sätt att det inte har sparats bort stabilisering, dubbla kortplatser och AF-joystick. Skärmen på ovansidan är dock väck jämfört med kamerorna ovanför. R8 har väl även bara en halv mekanisk slutare? Z5: orna har en komplett sådan, men sensorerna är inte jättesnabba å andra sidan. II:an har samma sensor som Z6 II, medan den äldre Z5 har en som mer liknar D750 så har bra långsam rullande slutare.

Red: fltrckning

Senast ändrad:
Tack!

Jag är just nu inne på en Nikon Z6 ii eller en Nikon Z50 ii efter lite rådgivning och tror att någon av dessa kan bli jättebra!
Jag hade inte köpt en ny Z6 II för ditt ändamål. En Z5 II kommer att vara bättre då den har samma sensor, men kraftigare processor och medföljande bättre autofokus med mera. Nackdelen är att den är så nyintroducerad att den fortfarande ligger på i pincip introduktionspriset. Oftast brukar modellerna sjunka tillbaka lite från det efter ett tag.

Helst hade jag köpt en Z8, vilket är väldigt nära en Z9 med vissa avvikelser som bl a följer av skillnaden i hus, men det är andra pengar om än lite mindre än Z9.

Därefter en Z6 III. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en "sommarkampanj" där den säljs snäppet billigare än idag, men det är förstås spekulativt tills det händer. Runt jul kunde man få tag i den billigare än nu.

Z5 II är det billigaste med småbildssensor som fortfarande har moderare processor. Dock lär t ex sökarupplevelsen vid följning av snabba motiv bli sämre än ovan modeller. Sämre/långsammare elektronisk slutare än Z6 III (och definitivt Z8 där mekanisk inte ens finns), vilket är en följd av att sensorn inte kan läsa och spotta ut data lika snabbt.

Z50 II är mycket för pengarna, men det är mindre och sämre sökare, mindre sensor (lik D500), litet hus (kan ju vara både bra och dåligt), ingen stabilisering i huset, bara en kortplats osv. Man får ingen Z9 för bara en liten del av priset, även om man får rätt mycket för pengarna, helt enkelt.

Inte Z5, men Z5 II. Det är rätt stor skillnad i autofokusprestanda...
Aha, då missförstod jag. Då gäller samma prisjämförelse med Canons R6 Mark II istället. Något dyrare än Nikon men en helt annan pjäs än R8.

Vi börjar, som så ofta i det här sammanhanget, att glida utanför budgetramen. Det ska ju till vettiga objektiv också.

Vore perfekt för dig om du kan låna en 750/810/850 en stund/dag eller helg och en Zkamera ett annat tillfälle?
Sen vet du mer om vad du egentligen väljer emellan.
Har du tänkt att köpa i butik (även om det kan bli ngt dyrare) så kan de säkert tänka sig att låna ut en kamera om du föreslår att du lägger körkortet på disken medans du är ute i 2h o fotar.
Det kostar inget att fråga!

Som tidigare nämnts är största fördelen med spegellösa bättre AF och framför allt mycket bättre video. Så om du någon gång vill börja filma, vilket man ofta märker att man vill när man har en spegellös, så är Z det du skall välja.

En D 750/810/850 kommer klara att ta jättebra bilder på hästar. Däremot tror jag inte att det finns något 35-150 med f-fattning, men om 70-200 fungerade bra när du testade så spelar det mindre roll. Skillnaden mellan 150 och 200 är marginell, skillnaden mellan 35 och 70 är stor.

Vore perfekt för dig om du kan låna en 750/810/850 en stund/dag eller helg och en Zkamera ett annat tillfälle?
Sen vet du mer om vad du egentligen väljer emellan.
Har du tänkt att köpa i butik (även om det kan bli ngt dyrare) så kan de säkert tänka sig att låna ut en kamera om du föreslår att du lägger körkortet på disken medans du är ute i 2h o fotar.
Det kostar inget att fråga!
Jag fick testa en Nikon D750 på 12k exponeringar tillsammans med ett Nikon 70-200 2.8 vr2 och ett Tamron 24-70 2.8 g2. Mycket nöjd, pendlat mellan att slå till eller köpa nytt. Men säljaren vill ha ca. 21 k för alltihopa vilket gör mig kluven då kameran är 11 år gammal, även om objektiven är fantastiska.

Senast ändrad:
Som tidigare nämnts är största fördelen med spegellösa bättre AF och framför allt mycket bättre video. Så om du någon gång vill börja filma, vilket man ofta märker att man vill när man har en spegellös, så är Z det du skall välja.

En D 750/810/850 kommer klara att ta jättebra bilder på hästar. Däremot tror jag inte att det finns något 35-150 med f-fattning, men om 70-200 fungerade bra när du testade så spelar det mindre roll. Skillnaden mellan 150 och 200 är marginell, skillnaden mellan 35 och 70 är stor.
Det finns ett Tamron 35-150 till F, men det är ett steg ljussvagare än den spegellösa versionen och har halvdan fokusmotor med roterande fokusring vid fokusering ("OSD"). Det är alltså inte skruvdrivet, men inte heller "USD" som de kallar sin motsvarighet till AF-S/SWM. Ingen klassisk surrig mikromotor heller, utan något slags mellanting. Det finns även en 17-35 med samma lösning.

Fokusmässigt är D850 bäst då den har det nyare 153-punkterssystemet. Samma som i D500 (och D5). Sedan finns ju även D780 som prismässigt brukar ligga uppåt samma. Främst en poäng om man vill ha bättre Lv-läge och video då det är den enda Nikon-spegelreflexen med fokuspixlar på sensorn (från Z6). Fortfarande 51-punkterssystemet, men nyare ljusmätare.

Jag fick testa en Nikon D750 på 12k exponeringar tillsammans med ett Nikon 70-200 2.8 vr2 och ett Tamron 24-70 2.8 g2. Mycket nöjd, pendlat mellan att slå till eller köpa nytt. Men säljaren vill ha ca. 21 k för alltihopa vilket gör mig kluven då kameran är 11 år gammal, även om objektiven är fantastiska.

21k skulle jag säga är ett bra pris, men jag tycker att 21k är mycket pengar för något utan garanti.
Högst sannolikt kommer grejerna fungera problemlöst i många år, men man kan alltid ha otur.
Nytt blir det ungefär det dubbla, det blir då något bättre och med garanti.

Bildkvaliteten när AF sitter, vilket den kommer göra nästan lika ofta med en D750 och en ny kamera kommer vara i princip den samma.

Svårt val, hoppas att vi kunnat ge dig tillräckligt med info för att ta ett beslut.

ANNONS
Götaplatsens Foto