Annons

Dött minneskort II

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Har utan framgång försökt rädda mitt döda SD Sandisk Ultra med Sandisk rescue mjukvara. Behöver nog professionell hjälp. Har någon positiv erfarenhet av något företag?

Formaterade du kortet i kameran före du körde rescue (lågnivåformatering om du kan välja det), om inte så bör du prova med det.

Har ingen erfarenhet av några företag. Däremot har ett program som heter photorec hjälpt mig att rädda filer ett antal gånger där andra metoder misslyckats. Photorec struntar i filsystemet på disken och försöker läsa och rekonstruera datan på en låg nivå, så det hittar mycket även med en hel del korruption. Kan vara värt ett försök.

Om det är data som ska räddas ska den inte formateras och absolut inte lågnivåformateras.
När minneskort har felat för mig kunde heller inte rescueprogrammet göra något. Av 5 gånger har jag efter formatering i kameran lyckats få tillbaka 98% av mina bilder. Dock kanske jag blandar ihop typ av formatering. På både nikon och canon har jag valt det 1:a alternativet (överst).

När minneskort har felat för mig kunde heller inte rescueprogrammet göra något. Av 5 gånger har jag efter formatering i kameran lyckats få tillbaka 98% av mina bilder. Dock kanske jag blandar ihop typ av formatering. På både nikon och canon har jag valt det 1:a alternativet (överst).
Jag har gjort så med en hårddisk. Snabbformaterat och sedan återskapat. Men det är inte att rekommendera.

Bäst är att klona kortet och därmed jobba med kopian. Exempelvis med programmet dd.

ANNONS
Götaplatsens Foto