Annons

18-50 kitobjektivet, vad är felet

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Ända sedan jag började läsa det här forumet har jag läst om kitobjektivets uselhet tom av dom som köpt sin första kamera dagen innan. Jag har dock aldrig riktigt fattat vari den där uselheten ligger. Hade ett till min förra kamera och tyckte det funkade så bra som man kan förvänta sig av en ljussvag vidvinkelzoom och fick helt OK bilder med det.
Kan någon förklara vad som är så uselt med det innan jag köper ett begagnat, för jag saknar det faktiskt som en lätt reservglugg.

Tja... det kanske smittar när nån säger att det är så dåligt. Jag tycker att det är väldigt bra för att kosta under en tusenlapp. Närgräns, okänslighet för flare, låg vikt, användbart omfång, hyfsad skärpa nedbländat. Sen har det förstås en massa svagheter också, men jag tycker fortfarande att det är extremt prisvärt. Sen har jag själv valt att slösa ganska mycket på vidvinkelobjektiv, men har behållit en 18-55 om ifall att...

Folk verkar förvänta sig att det ska vara lika bra som objektiv för 4-5 tusen kronor utan att tänka på att det faktiskt bara kostar en 700 i kit. Det är grymt prisvärt för vad det är.

Sen går det troll i det här med skärpa och kromatisk aberation och allt annat. Undrar hur många som ens printar ut en A4 för att faktiskt kolla kvaliten i slutresultatet och inte bara kollar i 100% på skärmen.

Det är ett enormt bra objektiv, för det priset!!

Dock så blir det juh lätt att man jämför med andra (MYCKET dyrare) objektiv, och ibland med D70:s kittglugg!

Men objektivet är lätt, litet, smidigt, hyffsat tyst i fokus, och ger bra bilder!

Dock finns det självklart ett par nackdelar, såsom byggkvaliten (rucka lite på frontlinsen/fokusdelen så förstår du), yttre fokusring och att man oftast måste blända ner lite för att få ordentlig skärpa!

Men vad får man i övrigt för 700 kr?
Inget motsvarande iaf!

Så det är ett toppenobjektiv, men tyvärr så sprids juh negativa saker extremt fort!

/Jocce

Du ser o trådskrivare... Att vi på fs har en förmåga att vända kappan efter vinden iochmed att man inte gärna går stick i stäv med andra människors åsikter... jag är exakt likadan... har både prisat och risat kitzoomen.

kan också bero på vilket humör man är och i vilka banor man tänker... Jag själv blir ju äckligt missnöjd när jag kollar in den mot min prime... inte speciellt rättvist men nej... det är så jag gör.

Peace out.

Jo, jag har ju haft det så jag vet att det inte känns som en L glugg eller ens som mina Sigma EX, men funktionen tycker jag inte det är något fel på. Det blir dock ingen begagnad kitglugg för mig, jag köpte i stället en Sigma 18-125 lätt begagnad av en medlem här så den får fylla den vakansen och får vara reseglugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto