AF-finjustering nödvändig för Sigma 18-35/1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse Biceps

Well-known member
Idag hade jag tänkt köpa ett Sigma 18-35/1.8 ART till min Nikon D7200.
Eftersom jag hade läst vissa omdömen om att det ibland autofokuserade lite fel så ville jag testa att det var ok innan jag köpte. Hade med mig ett focus test chart och fick testa i butiken.
Den första bild jag tog fick mig att bli misstänksam (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/375130/3494171.htm).
Tog lite fler testbilder och tyckte att det bakfokuserade vid 35 mm zoom (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/375130/3494172.htm) men var ok vid 18 mm zoom (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/375130/3494173.htm).
Slutade med att jag inte köpte det idag utan butiken skulle ta hem 2 andra exemplar av objektivet som jag kunde testa.
Frågan är om jag är för "hypokondrisk"/känslig eller om det verkligen är så stort fokusfel att det blir problem? Vad kan man förvänta sig?

På min kamera kan jag ju bara ställa in ett kompensationsvärde per objektiv så jag antar att om jag justerar så att det blir bra på 35 mm kanske det blir fel på 18 mm istället?
Köper jag Sigmas USB docka verkar jag kunna justera på 4 brännvidder vilket kanske skulle bli bättre men då kräver det som sagt docka + arbete. Verkar som att man bara kan justera upp till ett avstånd på 0.5 meter också.

Någon som har erfarenhet av Sigma 18-35 eller AF-finjustering som kan ge lite råd?

Gjorde jag testet för ostringent?
Det var handhåller men ganska hög slutartid.
Ska man hellre använda stativ och ha samma avstånd till papperet eller ska man ha samma avbildningsstorlek för att kunna jämföra olika brännvidder?
Det blir ju större skärpedjup för 18 mm jmf med 35 mm på samma avstånd.
Räcker det att kolla upp till 50 cm avstånd eller vad är lämpligt? (större avstånd = större skärpedjup = inga problem?)

Vill inte komma tillbaka till butiken och krångla för mycket utan orsak när de är schysta och tar hem flera objektiv som jag kan testa. Att det skulle fungera bättre med något av de andra objektiven bygger ju på att det är individuella skillnader på objektiven och inte något problem med min kamera.
 

pdahlen

Well-known member
Använder man fokusarket så får man vara säker att afpunkten inte tar på annat än linjen, kanske man kan gå lite närmare när man tar korten?

Har själv gått över att använda en sedel istället, tar något längre tid eftersom man får ta fler bilder med olika inställningar men det blir säkare resultat och man kan också använda dessa på längre avstånd. Brukar använda det avstånd som jag normalt använder och som är känsligt för fokusfel

Intressant att följa denna tråd, då jag också är intresserad av detta objektiv
 

Bosse Biceps

Well-known member
Använder man fokusarket så får man vara säker att afpunkten inte tar på annat än linjen, kanske man kan gå lite närmare när man tar korten?
Första bilden var förmodligen det felet. Övre kanten av fokuspunkten var på den tunnare svarta linjen vid 20 mm markeringen. Men det såg ändå ut som bakfokus m.a.p. det.

Har själv gått över att använda en sedel istället, tar något längre tid eftersom man får ta fler bilder med olika inställningar men det blir säkare resultat och man kan också använda dessa på längre avstånd. Brukar använda det avstånd som jag normalt använder och som är känsligt för fokusfel
Tar du bild i ca 45 graders vinkel mot den också för att se om det blir fram- eller bakfokus, eller vad menar du med att du får ta fler bilder med olika inställningar?
 

pdahlen

Well-known member
Första bilden var förmodligen det felet. Övre kanten av fokuspunkten var på den tunnare svarta linjen vid 20 mm markeringen. Men det såg ändå ut som bakfokus m.a.p. det.


Tar du bild i ca 45 graders vinkel mot den också för att se om det blir fram- eller bakfokus, eller vad menar du med att du får ta fler bilder med olika inställningar?
Jag tar bilder i 90 grader och tar ett antal bilder i varje inställningsläge av finfokus, tex 0, +5, +10, -5, -10 etc. därefter jämför jag dessa inbördes och får ett värde att sätta in på fininställlningen, ev gör jag någon extra serie mellan dessa grova. Jag jämför också med en live view bild för den sätter fokus genom kontrast på sensorn och påverkas inte av fram eller bakfokus av objektivet
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Har läst en del om tester, och det är mycket som spelar roll om man ska ha ett pålitligt test.

Bra ljus, stativ, både kamera och testark ska stå i nivå med varandra, ska testa från olika avstånd beroende på brännvidd. sen även en linjal eller dylikt som står i en viss grad bredvid testarket.
 

Bosse Biceps

Well-known member
Jag tar bilder i 90 grader och tar ett antal bilder i varje inställningsläge av finfokus, tex 0, +5, +10, -5, -10 etc. därefter jämför jag dessa inbördes och får ett värde att sätta in på fininställlningen, ev gör jag någon extra serie mellan dessa grova. Jag jämför också med en live view bild för den sätter fokus genom kontrast på sensorn och påverkas inte av fram eller bakfokus av objektivet
OK, då förstår jag. Jämföra med live view är ju en bra idé.

Vet du om +5 etc. betyder någonting eller är det bara en enhetslös offset? Justerar man bort bakfokus med + eller - eller är det bara att prova sig fram?
D7200's manual sa inte mycket: "...AF finjustering rekommenderas inte i de flesta situationer och kan störa den normala fokuseringen..."
 

Bosse Biceps

Well-known member
Har läst en del om tester, och det är mycket som spelar roll om man ska ha ett pålitligt test.

Bra ljus, stativ, både kamera och testark ska stå i nivå med varandra, ska testa från olika avstånd beroende på brännvidd. sen även en linjal eller dylikt som står i en viss grad bredvid testarket.
Om man ska ställa in förstår jag att det krävs lite mer arbete.
Först o främst är jag intresserad av om mina ad-hoc tester visar på ett verkligt problem på objektivet innan jag köper det eller om man kan få "false negative" så att säga.
Om min kamera och objektivet inte klarar att fokusera bra under skapliga förhållanden i butiken kommer det knappast funka bra i verkliga fotosituationer heller tänker jag.
Bäst vore om det blev juste fokus utan att jag behöver göra finjusteringar av AF (min fasta 35mm har fokus precis som det ska vara vid mina enkla tester).

Får väl ta risken att skämma ut mig genom att ta med stativ till butiken nästa gång och rigga upp :)

Vad gäller linjal bredvid antar jag att det testarket jag använder (se bildlänkarna i första inlägget) fyller samma syfte när det har en skala bredvid fokuslinjen som ska stämma om man tar en bild i 45 graders vinkel.
 

stregnil

Well-known member
Ursäkta att jag klämmer in mig i tråden...

Är det mer regel än undantag att just denna glugg felfokuserar?
Jag har en på väg från CP idag, och funderar om jag kanske skulle beställt USB dockan också?
 

lofling

Well-known member
Om man ska ställa in förstår jag att det krävs lite mer arbete.
Först o främst är jag intresserad av om mina ad-hoc tester visar på ett verkligt problem på objektivet innan jag köper det eller om man kan få "false negative" så att säga.
Om min kamera och objektivet inte klarar att fokusera bra under skapliga förhållanden i butiken kommer det knappast funka bra i verkliga fotosituationer heller tänker jag.
Bäst vore om det blev juste fokus utan att jag behöver göra finjusteringar av AF (min fasta 35mm har fokus precis som det ska vara vid mina enkla tester).

Får väl ta risken att skämma ut mig genom att ta med stativ till butiken nästa gång och rigga upp :)

Vad gäller linjal bredvid antar jag att det testarket jag använder (se bildlänkarna i första inlägget) fyller samma syfte när det har en skala bredvid fokuslinjen som ska stämma om man tar en bild i 45 graders vinkel.
Det där testet ska inte vara helt tillförlitligt. Dessutom har du kört handhållet. Det säger inte så mycket. Med bra stativ utesluter man i princip i alla fall kameraskak och att du flyttar kameran mellan att fokus sätts och kortet tas.

Till din ursprungsfråga. Alla objektiv kan behöva finjusteras. Det beror ju på att tillverkarna har vissa toleransnivåer. Säg att de släpper hus som kan vara +/- 10 godtyckliga enheter. Samma för objektiv. Då kan du få en kombination som hamnar på +/-20 enheter. Alltså behövs justering, även om en samma hus med ett annat objektiv inte behöver det. Inget märkligt.

Sedan kan man ju säga att det finns t.ex. Lensrentals som har sammanställt mer data för att göra någon form av statistik för olika objektiv och då kan man se en trend på ett helt annat sätt för tillverkares olika objektiv.
 

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar