Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kornig svartvit Ilford HP5 400
- Trådstartare Ventures
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vill du slippa korn, gå upp i format och ner i ISO.
Personligen gillade jag aldrig Tmax filmerna. De blev bara grå. Men visst har jag sett fantastiska resultat med dem men aldrig lyckats själv.
Använde mer Ilfords Delta 100/400 i 6*4,5.
Personligen gillade jag aldrig Tmax filmerna. De blev bara grå. Men visst har jag sett fantastiska resultat med dem men aldrig lyckats själv.
Använde mer Ilfords Delta 100/400 i 6*4,5.
thommym
Aktiv medlem
Kornighet beror inte bara på filmkänslighet och -format utan också i hög grad på framkallare och framkallningsteknik.Jag tycker bilderna blir väl korniga. Är Tmax 400 bättre eller måste man ner på ISO100? Kodak 400TX ser inte bättre ut.
Vad brukar du använda?
Ventures
Aktiv medlem
Kornighet beror inte bara på filmkänslighet och -format utan också i hög grad på framkallare och framkallningsteknik.
Vad brukar du använda?
I det här fallet var det via Odenlabb så jag vet inte vad de använt. Kan också påverkas av skannern, Nikon Coolscan V. Även kodachrome 64 kan ju få kornig himmel som inte syns på projektorduk.
nbqr
Aktiv medlem
Tycker det ser normalt ut för 400-film i småbild. Var längesen jag använde TMAX men skillnaden är som bäst marginell vad jag minns. Gå ner till 100 ASA eller lägre, och kom ihåg att det finns blixt när det mörknar 
Större skillnad blir det när man går upp i format, särskilt till 6x7 eller 6x9, där blir 400 ASA fint.
Eller så omfamnar man kornet helt enkelt.
Större skillnad blir det när man går upp i format, särskilt till 6x7 eller 6x9, där blir 400 ASA fint.
Eller så omfamnar man kornet helt enkelt.