Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Wow, var inte medveten om att det fanns en tråd för så obskyra saker som Gatufotografi, Journalism och dokumentärt!

Produkter
(logga in för att koppla)

retro3

Ny medlem
Finns ju inte många som sysslat med sådana grejor sen alla skulle bli influencers och vara med i robinson...jovisst jag vet, jag är gammal.
Gammal och älskar mina gamla gudar: såsom Cezanne, De Kooning, Kirkeby ok räcker det så? Glömt de andra för att de troligen sög. Men de här tre var monster, stilbildare (kanske inte, och det är inte det viktiga) Jag älskade deras verk. Så var det. man behöver inte krångla till det mer än så.
Det låter ju som jag har hittat tillbaks till mitt åttiotal då jag (kanske tyvärr formades) (inte genom musiken dock, tack och lov) Det var så dumt sagt, ärligt talat så formade musikens åttiotal (nej inte åttiotalets musik) musikens åttiotal mig mer än något annat. Otroligt, får jag lov att diskutera allt sjuttio och åttiotal här?

Klart du får diskutera, bara sätt igång. Har du något som intresserar oss som började fötografera på 70-80-talen så lär vi svara.

Välkommen till Fotosidan och särskilt dess forum Cityscapes (där jag är gruppvärd).

Jag har varit med ett bra tag och gillar Fotosidan för att den är civiliserad, vettig ton för det allra allra mesta. Visst händer det att nån hettar till men sällan så att det blir riktigt illa och då kan redax hjälpa till att radera.

Foto och fotoprylar i centrum, men det finns också tålamod med såna som jag som rätt ofta skriver om nåt annat och möjligen klistrar in ett foto för säkerhets skull.

Och som du märkt det finns forum för en mängd specialiteter!

Jag kan börja att presentera ett eget minialbum med gatufoto från landet/vischan taget i 80-talets början. Lite fotografisk naturalism kan inte skada i dessa tider av degradation av biologisk mångfald orsakad av bl.a. "veganism" och den populistiska ogenomtänkta klimatpolitiken som skett sedan det senaste valet.

PS bilder ser små ut pga den lägre upplösningen som gällde då med den tidens mer lågupplösta skärmar.

Jag kan börja att presentera ett eget minialbum med gatufoto från landet/vischan taget i 80-talets början. Lite fotografisk naturalism kan inte skada i dessa tider av degradation av biologisk mångfald orsakad av bl.a. "veganism" och den populistiska ogenomtänkta klimatpolitiken som skett sedan det senaste valet.

PS bilder ser små ut pga den lägre upplösningen som gällde då med den tidens mer lågupplösta skärmar.

Intressanta bilder. Tror inte de är då vanliga. Påminner mig om en historia min pappa berättade från Hälsingland. Då fanns tydligen något som hette Gävleborgs Slakteriförening. Det kallades dock i folkmun för "Grisens Sista Färd". Jag antar att dessa slakteriföreningar en gång kom till för att just få lite ordning på slakterihanteringen på landsbygden.

Vi som är lite äldre kommer ju ihåg den gamla slakterihanteringen i Slakthusområdet i nuvarande Globen-området på 50- och 60-talen. Då rullade järnvägsvagnarna fortfarande in direkt in i området som låg efter Arena-vägen som idag leder fram till 3Arena där Bajen spelar sina hemma-matcher. Det fanns då boskapsfållor efter hela spårområdet. På andra sidan där Globen ligger låg "Ödledammarna" - en del av "Stockholms-åsen" på den tiden och en tidig vattentäkt för industriområdet. Där hade vi flottar och jumpade mellan isflaken på vårarna.

Jag har ett minne en varm sommardag då vi hade stuckit till Slakthusområdet. Vi var kanske 11-12 år och letade virke till att bygga "kärror" med barnvagnshjul på byggena i området. Då såg vi att dörrarna till en av de stora slakthallarna var öppna och vi gick dit och kollade in. Verksamheten var i full gång.

De släpade in ko efter ko. Gick fram med något som såg ut som en stor tång. Den klämde de fast mot kons huvuds sidor och så rasade kossan ihop i en hög. Sedan satte de krokar i bakbenen och vinschade upp kossan så den hängde. Sedan kom en kille fram med en skottkärra som sattes mot kons buk och så tömde de den på alla inälvor och flådde dem och delare dem i två delar innan nästa inte ont anande kossa kom in och lojt tuggade på några höstrån i mungipan innan den också rasade ihop i en hög.

Vi blev nog rätt chockade och bara stod där till en av gubbarna fick syn på oss och viftade iväg oss. Det måste ju gjort ett starkt intryck eftersom jag så väl kommer ihåg det än idag. Länge fanns en "slakthusbod", precis vid infarten till Arenavägen från T-Isstadion där områdets invånare brukade köpa kött. Jag kommer ihåg det med för att jag var med min mamma några gånger när hon handlade där. Vi köpte bl.a. julskinkor där.

Senast ändrad:

Betyder det att vi som inte äter kött och slaktavfall bör söka andra forum?

Det tycker jag verkligen inte men även den hanteringen som finns runt köttproduktioen är ju en del av "samhället" som speglas här i bilderna på Fotosidan. Det finns säkert en del som även tycker att de bilder vi pratar om överhuvudtaget inte ska visas i ett forum som detta.

Men Tony får väl prata för sig. Jag pratar bara för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto