Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d MarkII firewire problem

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Hejsan har precis skaffat mig en Mark II:a och skulle koppla upp den över bärbara datorn för att använda mig av denna som trådutlösare.

Kameran har både firewire och usb fungerar "trådutlösningen" enbart med firewire??

Min dator har enbart USB

Finns det adapters mella firewire och usb om det nu ej funkar med usb

Tcksam för svar.

för att få FireWire så behöver du köpa ett PCMCIA kort med FireWire uttag.. jag tror inte det finns USB-> Firewire...

Tänk på att en del kort kan strula tillsammans med kameror, spara kvittot..

Kanske är en kompabiltets grej, men..

Hände mig..

Du kan få mitt firewire kort, det är till och med i orginal ebmalaget. Måhände det kommer överns med din bärbara pc bättre..

Det som hände för mig är att det blev avbrott i överföringarna med foton..

Det funkar bra till hårdiskar, och att köra remote med, gjorde det här iallafall..

Sen rätt var det var kunde man köra 2000 foton utan det hängde sig. (konstigt)

Pm,a om du vill ha det..

Senast ändrad:
...Jag kör mycket trådat, men på mac, och där finns inga modeller nyare än sekelskiftet utan Firewire....

Tillvägagångssättet med trådad fotografering är oerhört bekvämt vid produktfoto....men du kommer snart att upptäcka att firewirekontakten i kameran är av urusel kvalitet. För att få den att hålla lite längre rekomenderar jag att du inte använder originalkabeln som är försedd med tunga störningsskydd i bägge ändarna. Köp istället en sladd utan dessa skydd, och med en lägre egenvikt. Detta sparar kamerauttaget något, och förlänger tiden mellan byten av detta.

Jag sitter för närvarande med Airporttillsatsen Canon WFT-E1, då jag har tröttnat på att kabeln hela tiden faller ut, och tvingar till kontaktbyte var 6:e månad.

ANNONS
Götaplatsens Foto