Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

1d mkII 45 autofocuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Ytterliggare en fråga från mig :p

Lyckades klicka runt lite på nya kameran. Valde att jag bara skulle ha 1 punkt av 45 aktiv. Kan inte få tillbaka att jag vill ha alla 45 som automatiska af-punkter :p

Hur sjuttsingen lyckas jag få tillbaka dem?

Ni får ursäkta mig för alla dumma frågor som lär komma ett tag framöver nu.. lite skillnad mellan interfacet på olympus och en canon 1d...

Mvh

Stefan

Hej
Autofokusp. kan du gruppera. Kolla hur dina CF (custom function) är satta.

Jag har dessutom valt att den mittre expanderar vid tele.

Sen har jag satt att den valbara snabbfokusknappen som du når med tummen, snett ovanför ratten, ger alla 45, annars kör jag bara mittre som std med expansion.

Fotar jag fåglar hålelr jag bara inne knappen o får max antal då man vevar runt ju i luften med telet.

Uppsummerat:
Custom Functions:
CFn 2: No exposure without CF card
CFn 8: Top LCD panel: ISO, Back LCD panel: Remaining shots
CFn 10: AF point illumination: Brighter
CFn 14: E-TTL II Average
CFn 17: Auto expand AF activation area (7 or 13 AF points)
CFn 18: Hold Assist button for registered AF point

Sn har du usersettings du bara kan nå via datorn, där har jag också ändrat, men det tror jag är överkurs just nu, bla har jag ställt ner antalet bilder per sekund i L läget lite.

Roine

Hej
Autofokusp. kan du gruppera. Kolla hur dina CF (custom function) är satta.

Jag har dessutom valt att den mittre expanderar vid tele.

Sen har jag satt att den valbara snabbfokusknappen som du når med tummen, snett ovanför ratten, ger alla 45, annars kör jag bara mittre som std med expansion.

Fotar jag fåglar hålelr jag bara inne knappen o får max antal då man vevar runt ju i luften med telet.

Uppsummerat:
Custom Functions:
CFn 2: No exposure without CF card
CFn 8: Top LCD panel: ISO, Back LCD panel: Remaining shots
CFn 10: AF point illumination: Brighter
CFn 14: E-TTL II Average
CFn 17: Auto expand AF activation area (7 or 13 AF points)
CFn 18: Hold Assist button for registered AF point

Sn har du usersettings du bara kan nå via datorn, där har jag också ändrat, men det tror jag är överkurs just nu, bla har jag ställt ner antalet bilder per sekund i L läget lite.

Roine

Tack för hjälpen!

Men tyvärr får jag inte löst det ändå... I Cfn 13 har jag valt option 0. 45/central af-punkt. Borde inte detta ge att jag akvierar alla 45 punkter?
Får fortfarande bara den i mitten... Har testat att radera / återställa alla Cfn, men det ger inte heller någon skillnad...

i manualen står det att man ska välja cfn 13 1/2/3 får för få alla 45 punkter. Jag kan bara välja en.. Val 0 finns inte ens med i manualen...

Hur står din cf 17 då?
Du har inte spot ljusmätning vald?

HAr du även resettat Personal functions? Se sid 158

Har resettat alla pfn och cfn. Hjälper inte... cfn 17 står som 0 enstaka af-punkt.

Har evaluerande spotmätning...

Det hela började med att jag gjorde det som stod på s 68. Valde att jag enbart skulle använda en af-punkt. Den i mitten. Tryckte ner "+"knappen uppe till höger, samt vred lite på den övre ratten. Efter detta lyser enbart punkten i mitten. Innan jag fibblade till det så lös alla 45...

...inte 1D men väl 50D

Vet inte om jag är dum nu, men är det inte lika enkelt som på t.ex 50D.Den lilla knappen längst upp till höger återställer iallfall till alla punkterna på de enklare kamerorna... bara ett litet förslag

Du väljer ju punkt med att hålla inne knappen med massa punkter o sen vrida på det lilla hjulet, efter ett tag borde ju fler visas.

Har inte kameran här så jag kan testa.

Du väljer ju punkt med att hålla inne knappen med massa punkter o sen vrida på det lilla hjulet, efter ett tag borde ju fler visas.

Har inte kameran här så jag kan testa.

Nope. Har testat det ett par gånger. Vad som händer är att fokuspunkten flyttas åt det håll jag rullar hjulet. Sedan när punkten kommer till kanten av af-området så tänds alla af-punkter som ligger i ytterkanten. Runt 20 stycken. Blir en cirkel. Sedan när jag fortsätter rulla så går det tillbaka till en tänd punkt

OK
Ställ kamerans switch ovanför den stora ratten bak, så den står på on.

Sen vrider du på den stora, dy flyttar du väl vertikalt (valet av AF) o med den lilla fram vid avtryckaren horisontellt?

DVS det e två rattar inblandade o en knapp

Sid 68 i min manual

OK
Ställ kamerans switch ovanför den stora ratten bak, så den står på on.

Sen vrider du på den stora, dy flyttar du väl vertikalt (valet av AF) o med den lilla fram vid avtryckaren horisontellt?

DVS det e två rattar inblandade o en knapp

Sid 68 i min manual

Japp. Precis. Stora ratten = vertikalt, lilla horisontalt. Men det hjälper inte. Oavsett vad jag gör så blir det max att jag får punkterna i ytterkanten att lysa upp. Så det blir en cirkel av punkter. Innerpunkterna tänds inte.

Tack för att du tar dig tid! :)

Det som jag klurar på är:
Längst ner på sidan 69 står det att med cfn 13-1/2/3 är alla de 45 focuspunkterna tillgängliga för automatiskt val.

Kan detta ha med saken att göra?
På cfn 13 finns det fyra val. ett val 0 också 0/45 central af-punkt.
Har försökt att använda alla 4 options på cfn 13. Ingen skillnad...
Måste jag aktivera valet på något sätt? Dvs efter att jag gått ut från menyn, trycka på någon extra knapp för att cfn 13 ska kicka in?

Detta var enklare i olympus-världen! Kul att lära sig lite nytt dock!

Hej
Kan inte testa nu, men förväntar du dig att alla 45 lyser.
E inte säker, men tror mig minnas att ingen lyser då jag provade 45
Prova att fokucera lite o testa om den inte då väljer nån av de 45.

Jag har riggat min kamera med manuellt fokucerande tiltshift just nu, så kan inte prova.

Men prova om du inte kan få alla röda släckta, sen blinkar alla till då du försöker fokucera

Hej
Kan inte testa nu, men förväntar du dig att alla 45 lyser.
E inte säker, men tror mig minnas att ingen lyser då jag provade 45
Prova att fokucera lite o testa om den inte då väljer nån av de 45.

Jag har riggat min kamera med manuellt fokucerande tiltshift just nu, så kan inte prova.

Men prova om du inte kan få alla röda släckta, sen blinkar alla till då du försöker fokucera

Mittenpunkten är den enda som är tänd... Inga fler tänds under något läge då jag tycker ner shutterknappen.

Alla 45 lös innan jag valde att bara köra på en punkt...

Lyckades "fixa" det... Återställde hela kameran genom att trycka ner wb samt knappen för bildkvalitet i 2 sec. Factory defualt....

Men vad gjorde jag för fel. Måste testa igen :)

ANNONS