Annons

1D MkIIN och brus

Produkter
(logga in för att koppla)

PoS

Aktiv medlem
Nu är jag så där löjlig som man är när man köpt en ny kamera. "det bara måste finnas något fel på den" ;)
Har just fått min nya fina 1D MkIIN och är redan förälskad....
Men igår kväll under en trevlig pokerafton tog jag några foton med iso 200-500 och ett EF 50/1.8. När jag senare tittade på dessa var de minst sagt bedrövliga. Massor av brus.
Det fick mig att göra ett test mellan 1D och min gamla 20D (som är till salu om någon är sugen).
Jag har en A3 jag skrivit ut med stora röda, gröna och blå fyrkanter för test av brus. Resultatet blev att det är ganska jämnt skägg upp till 800, men sedan är 20D klart bättre och vid pressat 3200 är det ingen match alls.
Även vid låga iso är 20D aningen bättre, men inte så att 1D:n känns besegrad.

Är det så att 20D ska vara bättre? Jag har läst både för och emot i olika forum.
Någon här som har egna erfarenheter?
Kan objektivet påverka brus?

Mvh
/PO

Du kan inte bifoga en bild som du anser att ha mycket brus? Du kanske till och med kan ta två bilder av samma motiv men med olika kameror?

Det ska vara jämt skägg utom vid iso 3200 där 20D ha bandning.

Min Eos 1D mark II klarar 1 stegs underexponering vid iso 3200 utan problem. Alltså iso 6400.

Jag har testat lite till för att lägga upp bilder, men kan inte prestera något som visar 20D:ns överlägsenhet. Kan ha varit något i gårdagens situation som var "taskigt". Jag misstänker också att 50/1.8 inte är något vidare när det inte är dagsljus. Framförallt känner jag att autofokus är både långsam och inexakt med detta objektiv.

Har nu bestämt mig för att inte gnälla utan njuta av min fantastiska kamera och använda den under några veckor för att se om jag har något VERKLIGT problem med iso. Tester är tester - verkligheten är något annat ;)

/PO

ANNONS