Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1ds, 1d markII, kodak slr/c

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag behöver lite hjälp..
Ska investera i en ny kamera senast 15 maj då jag har fått ett jobb som kräver mer än min d60 klarar av.
Vad jag har förstått så blir det svårt att få tag i markII och Kodaks slr/c innan dess.. eller?
Är det någon idé att ens vänta och se..?
Med min ringa ekonomi så känns det fruktansvärt dyrt med över 60tusen bagis för 1ds även om den är bra!
Någon som har några ideér.. kanske åka till USA och köpa 1ds där, men hur och vad gäller för tullen och sånt. Kan man skicka privat paket utan att tullen kollar de??
Tack på förhand / Jesper

Från USA...
Det är ingen tullavgift på kameran, därmot på tillbehör som optik m.m. Moms skall du däremot betala.

Om du däremot skulle ha kameran i ditt handbagage, med ett objektiv monterat, och inga kartonger eller manualer... vad är det som säger att du inte hade kameran med till USA från början?

Har tittat lite på hyra kamera hos procenter men det känns så jävla meningslöst. Ska antagligen åka på fler jobb inom kort tid där jag behöver bättre kamera. Kostar ju typ 12 tusen plus moms om man ska hyra i 10 dagar som jag behöver den. Sen tio till och tio till osv.
Men är det mycket billigarei USA? Dollarn ligger ju lågt..!

Vad är det för typ av jobb? Vad behöver du i första hand, hastighet eller upplösning/fullframe? Är det tillsvidareanställning eller tillfälligt uppdrag - nog så viktigt för en eventuell stor investering.

Hör om tillgänglighet med en bra återförsäljare. Tveksamt om du kan få något riktigt bra svar i dagsläget dock, med tanke på att flera av kamerorna ännu inte börjat levereras.

1Ds är sedan prissänkningen för några veckor sedan billigare i Sverige än i USA.

Jens.

Ingen tullavgift på kameran? Trodde att allt fraktsänt gods av värde över 500:- från icke EU-land, var tullavgiftsbelagt.
Har jag missat nåt?

// Mats.

Man kan ju alltid köra film och skanna i en bra skanner....

Tror knappast att du får tag i en ny 1Ds eller mark II eller Kodak hur du än gör.

Hyrpriser är en förhandlingssak. I bland kan man få ner priserna rejält. Jag hyrde en 16-35:a en hel vecka för en dygnshyra på Procenter i samband med kristihimmelfärdshelgen 2002.

Jag köpte min 1Ds i USA och det lönar sig, fick ju även en liten semester på köpet.

Tar man med sig prylar från USA så kan man åka på moms osv. Även om man packar upp härligheten och slänger kartongerna. Tullen kan begära in ett kvitto för att se var du köpt prylarna. Kan ju vara lite svårt att säga att man hade med sig prylarna till USA om man står med ett amerikanskt kvitto i näven.

Jesper Peterson skrev:
Ska investera i en ny kamera ... Vad jag har förstått så blir det svårt att få tag i markII och Kodaks slr/c innan dess..

Jesper,

För att du skall få det bästa rådet är det en förutsättning att du berättar lite om vilken typ av fotografering det specifika jobbet handlar om och även lite om hur du avser använda kameran fortsättningsvis. SLRc, 1Ds och MarkII är alla utmärkta kameror rätt använda, för rätt syfte och i deras respektive bästa miljöer. Det är dock inte helt osannolikt att du skulle kunna kompromissa lite medan du väntar.

Vad använder du för kamera/or idag?

/G

Jag har fått ett jobb där jag ska åka till Kreta i första hand och plåta modeller i 10 dagar. Kommer göra liknande resor med samma uppdragsgivare flera gånger per år. Om dom är nöjda med bilderna då förstås..;)
Jobbar annars för olika byråer och magasin där samtliga är nöjda med bildkvaliten från min D60.
Men denna nya uppdragsgivare kräver mer.
Plåta digitalt med en kamera som håller kvalitet motsvarande 1ds eller bättre.

Jesper Peterson skrev:
Jag har fått ett jobb där jag ska åka till Kreta i första hand och plåta modeller i 10 dagar. Kommer göra liknande resor med samma uppdragsgivare flera gånger per år. Om dom är nöjda med bilderna då förstås..;)
Jobbar annars för olika byråer och magasin där samtliga är nöjda med bildkvaliten från min D60.
Men denna nya uppdragsgivare kräver mer.
Plåta digitalt med en kamera som håller kvalitet motsvarande 1ds eller bättre.

**

Är det rimliga krav att ställa??
Hur skall bilderna användas?

Låter som att mellanformat är det som duger!

Är det högskaliga modelljobb eller "bara" för normala format?

/Niclas.

Är en begagnad Bladare uteslutet? De går ju att hitta 'billigt' och bladare ju aldrig helt fel vid modellfoto men då är det ju film som gäller. De kräver också en del träning innan man känner sig säker med dem..
Om inte annat kanske den kan vara bra att ha ibland.

Dom kräver att fotografen är digital och att kameran håller den kvaliten. Gör den inte det tar dom någon annan. Tråkigt men sant. Jag känner att D60 räcker till men inte dom.
Bilderna kommer publiceras i Magasin storlek max A4 så de borde räcka tycker man.. men men...

1Ds eller bättre, då finns det ju bara 3 val mer eller mindre. 1Ds, Kodaks 14DCS eller mellanformatsbakstycke.

Lite tråkig situation!
Försök att hitta en 1ds typ i tyskland eller staterna och res dit för att hämta huset om ni är osäker,, den "borde gå att hitta" för runt 35000 sek i nyskick!
Men är det ilande så är det,,

Lycka till!!
Mvh Niclas.

Ps, Skulle vara intressant att höra VARför dem MÅSte ha dem filerna till A4,a bruk.-)!

Damocles skrev:
1Ds eller bättre, då finns det ju bara 3 val mer eller mindre. 1Ds, Kodaks 14DCS eller mellanformatsbakstycke.
Min rekommendation är definitivt en 1Ds om du måste ha den nu. (Kanske kommer det en 1DsMII i höst - men vem vill vänta...).

Jag antar att du redan har optik till din D60 men se till att du har några ordentligt bra fasta L-glas i lämplig brännvidd.

/G

ANNONS
Götaplatsens Foto