Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1Ds ersättare

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Jag tar inget ansvar för att detta som återberättas i detta inlägg är med sanningen överensstämmande.
En bekant, innehavare till en relativt stor fotoaffär i mellansverige, berättade att Canon kommer att släppa en ersättare till 1Ds under vintern.
Tydligen ansågs detta så pass viktigt att Fuji Sverige stängde för konferens i två dagar.
Ersättaren till 1Ds lämnar tydligen 60Mb bildfiler (8bitars färgdjup, RGB)...

Analogt är dött?

/Micke

Det stämmer rätt bra med vad jag hört. Canon släpper i januari, strax före PMA i februari.

Canon har sagt att det inte kommer fler yrkeskameror i år än mark II.

Analogt är inte dött, men blir en udda specialgrej. En 1Ds kan aldrig ersätta en Holga...

ca 21Megapix

...borde det betyda, ca 5600*3750 pixlar...

Priset skulle tydligen ligga runt hundra lakan för härligheten.

Undrar om pixelrejset avstannar lite när alla konkurrenter levererar kameror i den kalibern?
Jag menar, vem behöver mer än så?
(Jaja, Bill G mumlade ju nått om att "Vem behöver mer än 640Kb i internminne?" i början på 80-talet)

Yrkesfotograferna klara ju sig med 4Megapix idag.
Och för magasinstryck räcker ju den storlek på bild som de tillgängliga konsument D-SLRkamerorna levererar.

/Micke

Nja...4 megapix för en yrkesfotograf - för vissa kanske det funkar men långt ifrån alla.

Men med denna nyhet lär man klara sig långt och kan även köra storvepar med bra resultat...sen ska datorn orka behandla bilden också med 12 lager i Photoshop *gulp*

men om den analoga fotografin är på utdöende varför sjunker inte priserna på beg.utrustning.

Jag skulle gärna vilja testa en Leica M7 men den kostar fortfarande väldigt mycket eller köpa några fler objektiv till min H-bladare.

Jag tycker det verkar som priserna fortfarande är väldigt höga.. Man kan ju inte få igen perngarna på sin analoga utrustning när den digitala tar över..eller.........

För reklam och modefotografer är 20GB och kanske tom 30GB välkommet. Problemet är att Canon har få objektiv som är tillräckligt bra. Jag skulle gärna se en fast 17/2,8L USM utan vinjettering och distortion och med dunderskärpa som ett exempel.

Mamiya lär släppa en 20GB kamera med inbyggd sensor, alltså inte bakstycke, i samma prisklass som 1Ds.

Hasselblad har köpt Imacon... Så konkurrensen hårdnar.

Gigabyte???

Ber om ursäkt om jag uppfattas som dum, men du menar väl ändå megapixel, inte gigabyte?

Bildfiler på 30 gigabyte tarvar nog en Cray-1 för enbart preview! :)

/Micke

Om man tar pixeltätheten på 20D´s sensor och skalar upp till en fullframe sensor så får man rum med ungefär 21 MPixel, vilket alltså verkar rimligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto