Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1Ds Mark II, byta till 5D MarkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emporio

Ny medlem
Hej

Jag är klurar lite på 5D Mark II... har nu en 1Ds Mark II som jag är supernöjd med egentligen. En kanonkamera MEN jag har fått en seg armskada och fått lov att tänka om lite. 1 Ds är ju ganska tung... gillar det i vanliga fall. Nu när 5D Mark II kom så började jag klura om jag skulle byta till en lättare kamera.

Men nu undrar jag om jag kommer bli besviken om jag byter... vet att det är skillnad på hus, tålighet osv. Men fotar ingen "action" foto direkt.

Behöver hjälp! : ) Någon som bytt fr 1 Ds t 5:an t ex?
Andra också välkommen ge råd så klart.

Tack på förhand!

Jag tycker att det dröjer längre tid mellan avtryckaren trycks ner tills dess att kortet tas på 5 serien. Detta är dock inte ett så stort problem vid landskapsfotografering.

/Jonas

Senast ändrad:
Låter som lite pengaförstöring för mig men bara du kan avgöra om det är värt pengarna. Vikt och höga ISO kanske, annars är ju 1Ds II väldigt kompetent och jag ser inte riktigt några andra starka skäl till att byta.

Fast nog tycker jag att brusnivåerna, vikten, storleken, skärmen, sensorrengörningen osv... kan vara skäl till att byta.

Det som talar emot är väl AF och dess hastighet och pricksäkerhet.

Men det beror väl på vad man fotar.

Jag hade 1ds mark2 och köpte sedan 5D mark 2. Det 5an är bättre på än 1ds mark 2 är
den är lättare
bättre menysystem
sensor rengöring
högre upplösning
valfrihet att kunna köra liten raw ifall du ej behöver stora filer
filmfunktion
betydligt bättre högiso prestanda Gamla 5an var även den ungefär 1 steg bättre än mark 2.
Så om du behöver en lättare kamera som ger bättre bildkvalitet så är nya 5an bättre än 1ds mark 2, oavsett så gillade jag min 1ds mark 2 och den räcker till det mesta
men behöver du bättre resultat på högre iso och lättare kamera så är det värt att byta.

Jag har gjort just det bytet och är nöjd. Eftersom du främst är ute efter en lättare kamera behöver du egentligen inte fundera så mycket mer.

Jag saknar egentligen bara tätningen. Jag vet av erfarenhet att min etta funkade i eländigt regn utan att protestera, men så länge jag inte vet om femman gör det är det helt klart en möjlig försämring.

Om man behöver snabbhet i AF eller sekvenser är ju inte någon av kamerorna rätt val, så det är rätt ointressant.

Med handlovsremmen sitter en 1DsII underbart i ett enhandsgrepp. Förmodligen går det att ordna med ett batterigrepp på 5DII, men det är knappast något du eftersträvar om du har en dålig arm.

Har du pengar att lägga på bytet är det bara att köra.

Tackar för era svar!

Fått en del svar innan att om jag byter, "då byter jag ner mig" så tänkte kolla m alla kloka människor här : )

Verkar ju vara rätt byta.

Det beror nog på dina krav och lite på hur stora bilder du tänker använda. ISO 1600 är inte så kul på 1Ds II men för små bilder och eventuellt lite hjälp av brusreducering så tycker jag det är rätt OK.

om vi pratar iso så tycker jag 800 är max på 1ds mark 2 med gamla 5an 1600 iso och nya så är 3200 ok. Vad du får med nya 5an är bättre iso egenskaper samt mer pixel och lättare hus med bättre menyer. Bildkvaliten är överlag bättre speciellt på högre iso.
Om du vill/behöver ett lättare hus eller bättre högiso egenskaper så är valet lätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto