Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

1ds Mk II - Bara TTL?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoopher

Aktiv medlem
Hej hej,

Har precis uppdatera min 1ds MK I till en MK II och sitter nu och går igenom och kollar så att allt fungerar som det ska. Har funnit nu att Mk II verkar ha svårt med ETTL. Min 580 EX samt 430 EX ställer in sig på TTL. Vad kan detta bero på? Någon galen inställning eller kan det vara så enkelt som att kontaktytorna är skitiga?

Gör blixten det på eget bevåg?
Min 580 EX II får man ställa in för detta genom att sätta en custom function i blixten.

Alla Canon digitalkameror har E-TTL. Det innebär mätning med förblixt före exponeringen.

TTL går inte eftersom det inte finna någon filmyta att mäta mot. TTL innebär mätning av blixtljuset under exponeringen.

Det som skiljer mark I och mark II är att mark I använder E-TTL I och mark II E-TTL II.

E-TTL I koncentrerar mätningen till de aktiva AF-punkterna.
E-TTL II koncentrerar mätningen till de delar i bilden som lyses upp med förblixten. Systemet jämför en mätning med blixt med en utan.
Ger objektivet anståndsinfo och blixten är riktad rakt fram kan ytterligare delar av bilden uteslutas som inte är i fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto