Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1DsMarkIV eller blir det en DLSDV istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Jag blev lite inspirerad/fundersam när jag läste Joakims inlägg i MarkIV-tråden.
Det rör sig alltså om kostnader samt teknik runt en eventuell FF 1DsMarkIV i inlägget nedan

"2010-01-28, 16:07 #1570
Joakim Bengtsson
(The_SuedeII)
Största problemet är säkert inte sensorn i sig, utan att spegeln växer med 70% yta, vilket ger 100% viktökning för att behålla strukturell stabilitet (större > måste vara mekaniskt mer stabil) - 100% viktökning ger accelerationskrafter på kvadraten av detta, dvs upp mot 400% högre energiåtgång för att "slå" spegeln lika snabbt. Större motor, bättre lagringar, 4ggr starkare vibrationer som måste motverkas/balanseras osv, osv...."

Var går gränsen för när "spegeltekniken" blir ett fysiskt hinder vad gäller snabbhet och konstruktion?

I vad ligger utmaningen att bygga in en liten LCD i sökaren istället?
Är tekniken inte mogen... för dålig upplösning i en liten LCD?

En sådan lösning skulle eliminera många av problemen ovan och ge utrymme för massor av finurliga funktioner. Antalet bilder/sek blir då (i princip) endast begränsat av processor/bearbetnings-kapacitet.

Vi får en ny benämning Digital Single Lens Digital Viewfinder - DLSDV

Någon annan som har några tankar om detta?

Problemet är nog autofokusen - att fokusera med hjälp av sensorn är än så länge inget bra alternativ, att döma av hur min 5Dmk2 beter sig när jag vill ställa in skärpan i "live view".

ANNONS
Götaplatsens Foto