Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2:1 eller mer

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Om man vill få en större förstoring typ 2:1 eller mer, är teleconverter eller mellanringar bästa för att bibehålla skärpa och skärpedjup då?

Jag har en Sigma 105mm EX och är ganska nöjd men funderar på att köpa en Sigma 50EX eller micro Nikkor 60mm eller 55mm och jag undrar vilket av följande objektiv som är skarpast på f22 / f32
på närgränsen!!!

// Alex

På f/22 lär du inte märka någon större skillnad oavsett vad för objektiv du använder.

Med en 2x-konverter kommer du upp i 2:1 med din hundrafemma.

Skärpemässigt kanske mellanringar (i alla fall på vissa förstoringsgrader) är något bättre, men jag skulle ändå rekommendera en telekonverter till din makro-105:a, eftersom det blir mer flexibelt och lättarbetat. Dels kan du ju nå 2:1, men också utnyttja konvertern vid mer måttliga förstoringsgrader om du behöver ett större arbetsavstånd.

På de bländarna är de "lika dåliga" p g a diffraktionen. Undvik de bländarna (framförallt f/32) om du inte är absolut tvungen, tänk på att den effektiva bländaren vid närgränsen är avsevärt mindre än den du ställer in.

ANNONS
Götaplatsens Foto