Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

2.8-tele till fuji s5

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Om jag ska köpa ett tele att leka med tillsammans med min Fuji S5a, vilket ska jag välja?

Finns väl lite olika versioner av 80-200 f2.8, vilket är den trevligaste?

Eller ska man t.om titta på nåt annat som 70-300vr eller nån piratversion.

Eller kanske t.om nån fast glugg?
Sigma 150 macro?

Jag vet ännu inte vad jag ska fota med mitt tele men det är ju trevligt om inte utrustningen är begränsande...

Enda övriga objektivet jag har är 17-55 f/2.8

(kommer handla i USA eller begagnat)

ESS skrev:
Om jag ska köpa ett tele att leka med tillsammans med min Fuji S5a, vilket ska jag välja?

Finns väl lite olika versioner av 80-200 f2.8, vilket är den trevligaste?

Eller ska man t.om titta på nåt annat som 70-300vr eller nån piratversion.

Eller kanske t.om nån fast glugg?
Sigma 150 macro?

Jag vet ännu inte vad jag ska fota med mitt tele men det är ju trevligt om inte utrustningen är begränsande...

Enda övriga objektivet jag har är 17-55 f/2.8

(kommer handla i USA eller begagnat)

Jag kan varmt rekommendera 80-200/2,8. Som du är inne på så har den funnits i lite olika versioner genom åren. Kika här för en sammanställning:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#TelePro

De äldsta (80-200/2.8 ED och 80-200/2.8 D ED) har skjutzoom och klassisk skruv-AF, den nyare tvåringsversionen (80-200/2.8 D ED New) som säljs ny än idag har också skruv-AF. Sedan fansn det under en kort tid en AF-S-version som sedan ersattes av 70-200/2,8 VR.

Själv har jag AF-S-versionen och det är mitt näst mest använda objektiv. Smidigt, robust, fokuserar snabbt, skarpt och med trevlig teckning utanför fokus. Kort sagt ett härligt objektiv.

Vad gäller bildkvalitet verkar det som om skillnaden är liten mellan olika 80-200-versioner, det är mer hanteringen som skiljer.

Det här är ett mycket bra universialobjektiv.

ESS skrev:
Så det ultimata 80-200 är alltså af-s?

Jag själv har lite svårt för enringszoomar ("pumpzoom"), men det är ju mycket en smaksak. Som jag fattar det är skillnaden mellan AF-S-versionen och den nyaste tvårings AF-versionen mycket liten vad gäller fokushastighet och andra prestanda.

Att jag valde AF-S berodde mycket på att jag fotografer mycket sport/action och på att jag har ett par av Nikons telekonvertrar som enbart fungerar med AF-I- och AF-S-objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto