Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

2 frågor! Filter,macro

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Hej
Fråga 1. jag har fått upp ögonen för studiofoto och ska köpa ett macro objektiv men mitt kunnande är för litet för att kunna välja ett bra macro objektiv så jag tänka att någon här skulle kunna ge lite förslag.Pris runt 5000 kr

Fråga.2
Jag ska till Kreta i sommar och då kommer jag förmodligen ta en heldel kort i skarpt ljus,har förstått att man kan köpa lite olika filter för det!
kan någon ge lite exempel på filter.!!

Jag har en Canon EOS 400D med kit objektivet.

/Daniel

1. Jag använder ett canon 100/2.8 macro, helt underbart objektiv, kostar runt eller strax över fem tusen. Både sigma, tamron och tokina har likvärdiga objektiv en aningens billigare. I princip är alla riktiga macroobjektiv riktigt riktigt bra.

(riktiga macroobjektiv = dvs objektiv med 1:1 avbildningsskala och inte inte alla objektiv som sigma fått för sig att bara kalla för "macro" eftersom dom har ganska kort närgräns).

Fråga 2: Polfilter och avtonat gråfilter (gärna med möjlighet att använda som gråfilter) är de filter du har mest glädje av.

ANNONS
Götaplatsens Foto