Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D + 85mm f/1.8 för inomhussport??

Produkter
(logga in för att koppla)

woofes

Aktiv medlem
Provade att fota inomhusfotboll med min 20D + 85mm f/1.8. Tyckte dock att alldeles för mycket hamnade ur fokus. Körde med AI Servo för att kunna följa objektet med fokus.. Har 20D för långsam autofokus för inomhussport? Eller är det 85:an som har för slö AF? Eller skall man räkna med 60% ofokus, 35% hyggligt användbart samt 5%kalasskärpa på bilderna? Är 1D serien så mycket bättre för just sådant här? Skärpedjupet är ju rätt kort då jag körde på bländare f/2 samt ISO 1600 för att få hyfsade (runt 1/500) slutartider.

/Andreas

Det är svårt att pricka med fokuspunken vid AI servo vid lagsporter. En stor del av bilderna blir bakfokuserade därför att man tror man har fokuspunkten rätt och inte hinner med i vändningarna.
Jag har mer och mer gått över till one shot och gör små tryckningar på knappen för att hålla fokus nära målet. När jag sedan tar bilden släpper jag upp knappen och trycker sedan hela vägen ner i en rörelse. Jag får fler rättfokuserade bilder på det sättet.
85 1,8 har USM motor och snabbare autofokus hittar du inte så det är inte där problemet ligger.
Prova något annat sätt att jobba med kameran så hittar du nog rätt.

Jo du har nog rätt i att man får göra så! Testade det först men tyckte det blev för trögjobbat när man var tvungen att släppa knappen helt. Men det är nog det rätta att göra. Resultatet blev precis som du beskriver, felfokuserat, ofta på något i bakgrunden som är skarpt istället. Det är väl kanske jag själv som är den felaktiga länken? ;) Är väl öva som gäller! Detta var fö första gången jag provade på inomhussportfoto..

Intressant o höra om andras fototeknik!

/Andreas

Flytta AF-start till *-knappen och kör AF:en med tummen, på så vis separerar du AF och slutare och kan jobba effektivare. Detta är ett arbetssätt från EOS-1:eek:rna som jag inte kan vara utan. Men visst hamnar fokuspunkterna utanför huvudmotivet ibland och fokus blir på bakgrunden istället så metoden med att göra små tryckningar på AF kan nog fungera. Det är mycket träning som krävs.

saab skrev:
Flytta AF-start till *-knappen och kör AF:en med tummen, på så vis separerar du AF och slutare...

Ett klart intressant förslag! Detta måste jag testa när jag fotar sport nästa gång. Nackdelen med att flytta AF till * blir att jag har vant mig att ha exponeringslåsning där. Då vet jag att så disträ som jag är, så kommer jag att i andra fotosituationer glömma att ändra tillbaka * till exp.lås, och därför få misslyckade bilder... Nåja, återstår att se, jag tror att det är absolut värt att testa.

Btw, hur låsa exponeringen om AF är på *-knappen?

För mig fungerar det att köra i manuella läget oftast då ljuset inte ändrar sig nämnvärt. Sedan finns ju läge 2 i custom functions. AF på avtryckaren, men en AF-lock på *. Då kan du följa motivet med avtryckare och bara hålla *an när du vill låsa AF. Väldans användbart vid AI-Servo, men inte annars.

Eeros skrev:
Ett klart intressant förslag! Detta måste jag testa när jag fotar sport nästa gång. Nackdelen med att flytta AF till * blir att jag har vant mig att ha exponeringslåsning där. Då vet jag att så disträ som jag är, så kommer jag att i andra fotosituationer glömma att ändra tillbaka * till exp.lås, och därför få misslyckade bilder... Nåja, återstår att se, jag tror att det är absolut värt att testa.

Btw, hur låsa exponeringen om AF är på *-knappen?

Hej!

Jag kör CF04 i läge 1, vilket innebär att jag fokuserar med *-knappen och har exponeringslåset på avtryckaren. Då låser du exponeringen genom att trycka ner avtryckaren halvvägs.

Jag började använda detta läge för någon månad sedan och tycker det är suveränt, speciellt om man kör med AI servo. Då följer fokusen så länge du håller * intryckt, släpper du den låser fokusen. Men det funkar självklart lika bra i oneshot.

Enda nackdelen jag ser med att lägga fokusen på * är att man tappar funktionen FEL. Klar miss av konstruktörerna tycker jag, då jag tycker att FEL är mycket användbart.

Tack för tipsen om * knappen.
Jag testade tumfokuseringen idag när jag fotade knattehockey. Kanonbra att kunna låta servofokusen gå när man vill och stoppa den när man vill. Det ska hädanefter bli min melodi i sådana situationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto