stebo
Aktiv medlem
Kakelgasten skrev:
Verkar inte som om filen har funnits där alls eftersom du får ett sådant felmeddelande...
Självklart låg filen där, alla de gånger jag provat. Texten dyker upp en kort stund även vid en fungerande uppgradering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kakelgasten skrev:
Verkar inte som om filen har funnits där alls eftersom du får ett sådant felmeddelande...
stebo skrev:
Självklart låg filen där, alla de gånger jag provat. Texten dyker upp en kort stund även vid en fungerande uppgradering.
Ingen har klagat på tillverkarna, ingen har sagt att alla kommer att få problem och ingen har varken skrikit eller gnällt även om du hävdar det.Kakelgasten skrev:
Det är allmänt kännt att det är dom som har problem som "skriker"...
P.R. skrev:
Ingen har klagat på tillverkarna, ingen har sagt att alla kommer att få problem och ingen har varken skrikit eller gnällt även om du hävdar det.
Vi har informerat om upplevda problem med vissa produktkombinationer för att andra skall få ett bättre underlag när de bestämmer om de skall göra uppgraderingen och i så fall på vilket kort.
Ditt kort fungerar inte sämre till din kamera för att vi berättar om saker som hänt men varför har du problem med att jag varnar andra?
Okej, du hade bara skrivklåda. Hej då!Kakelgasten skrev:
Hoppas du själv ser hur dumt det låter...
För att något skall _fösvinna_ så måste det väl ha funnits från början!!Kakelgasten skrev:
Ok...det skrev du aldrig...att du hade kollat så att den låg där innan...
Gnällde?!?!? Va menar du? Mitt inlägg var menat som information till andra 20D ägare som kan ha upplevt samma problem som jag.Självklart för dig ja...men eftersom du gnällde här...typ...försökte jag hjälpa till med en möjlig orsak!!!
Jag fick aldrig den texten när jag uppgradera...
stebo skrev:
För att något skall _fösvinna_ så måste det väl ha funnits från början!!
Precis som Pelle skrev så verkar det där vara ett problem med firmwaren och inte ha med kortet att göra. Och ja, Så som vissa misshandlat sina kameror så är det bra att Canon har gjort den rutinen som de har för firmware-uppdateringen. Det verkar som att det som krävs för att paja kameran är att Canon har gjort ett fel i firmwaren själva.Uppdateringen hängde sig på 94% (minst 15 minuter). Efter att ha tagit ut batteriet och slagit på kameran igen så började den om och frågade om jag ville uppdatera 2.0.0>2.0.0. Andra gången fungerade det till 100% - Phuuu!
Lyckligtvis verkar Canon gjort en ganska robust rutin för uppdateringen men passa er för att göra det med Sandisk Ultra II (jag fick en halv hjärtattack på kuppen). Mitt är på 2GB.
Hmmmm.... det var nytt för mig. Det är ju lite offtopic men....Damocles skrev:
Det är ju avhängigt av hur det fungerar på PC-n. Många datorer går dessutom att uppdatera i blindo om en firmware-flash skulle gå åt pipan. Men det kräver att man vet vad man gör.
94%-problemet är åtminstone inte enbart kopplat till att man packat upp firmwaren direkt till kortet. När jag upplevde problemet igår gjorde jag som instruktionerna förutsätter och packade upp på en annan enhet för att sedan kopiera den resulterande filen (jag använde dra-och-släpp) till CF-kortet.Kakelgasten skrev:
I samtliga fall där jag packade upp exe filen direkt till kortet så hängde sig kameran vid 94%.
P.R. skrev:
94%-problemet är åtminstone inte enbart kopplat till att man packat upp firmwaren direkt till kortet. När jag upplevde problemet igår gjorde jag som instruktionerna förutsätter och packade upp på en annan enhet för att sedan kopiera den resulterande filen (jag använde dra-och-släpp) till CF-kortet.
Inspirerad av Johans test provade jag nu dessutom med ett långsamt Canon 32 MB FC-32M (tillverkat av SanDisk) och ett SanDisk 2 GB Ultra II. Jag gjorde som han och packade upp filen direkt till båda CF-korten och i bägge fallen lyckades uppdateringen. Det enda noterbara var att just vid 94% så stannade "termometern" till anmärkningsvärt länge (uppskattningsvis 7-12 sekunder). Av naturliga skäl var jag väldigt uppmärksam vid just den delen av uppdateringen
Något som vore intressant att veta är om Stefan och Per Ola också hade 94%-hängningar eller andra symptom? Det skulle kunna vara flera olika problem som vi övertolkar.
Sammanfattning så här långt:
Uppdateringen kan ibland misslyckas men om så är fallet verkar kameran alltid ge möjlighet att försöka igen tills man lyckas.
Om man är tveksam eller orolig är det dock betydligt bättre att låta bli att uppdatera. Det enda denna uppdatering tillför relativt version 1.1.0 är att ge stöd för ett tillbehör som både med funktion och prissättning vänder sig till professionella användare. Dessutom finns produkten inte att köpa ännu på lång tid.
Det måste inte vara P-läget utan kan vara vilket som helst läge i den krativa zonen enligt instruktionerna. Anledningen är att annars finns inte Firmware-alternativet med i menyn så du hade definitivt ett korrekt läge första gången också och drabbades av felet ändå.jakobn skrev:
Vid mitt första försök hängde sig kameran vid 94%
Tog ut batteriet och ändrade till P-läge, som jag glömt första gången, kameran frågade om jag ville uppdatera från 2.0.0 -> 2.0.0. Svar ja. Uppdateringen fungerade.