Annons

20d: Hur manga foton innan kameran dor?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Ja, jag ar en mycket lycklig agare till en 20d sen tre manader tillbaka.. pa den har tiden har jag klickat av cirka 11 000 bilder.... till skillnad fran den analoga kameran som anvandes betydligt mer sparsamt, milt uttryckt.

hur manga foton kan man rakna med att ta innan kameran slutar fungera ?
Ngn som har koll pa hur statistiken ser ut dar, eller ungefarliga uppskattningar..?

Slutar fungera ??????

Nja.. alltså.. slutaren kan gå sönder.. efter sisådär en 100.000 rörelser. Kan hända innan, kan hända efter. En ny sådan kostar ca. 3500:- att installera.

11.000 bilder på tre månader... inte illa..122 bilder om dagen...

jag tanker mest att kameran efter ett visst antal klick blir trott och maste vila och hamta andan.
da kan man alltsa rakna med att efter en tid fa byta ut slutaren och det ar ju forhallandevis inte sa valdans dyrt.

ja, det later helt vrickat galet med sa manga bilder. jag har visserligen anvant kameran i jobb en hel del, men anda, kanske den driver med mig..?
som jag forstatt det som sa borjar kameran "rakna om" fran noll efter 10 000 klick, atminstone verkar min gora det.O)

sara gustavsson skrev:
jag tanker mest att kameran efter ett visst antal klick blir trott och maste vila och hamta andan.

Kameran kan ta serier på 6 bilder i RAW-format och 23 i JPG med en frekvens av 5 bilder per sekund innan den behöver stanna upp för att hinna skriva ner bilderna på minneskortet.

Om du inte håller nere knappen långe och tar långa serier så hinner normalt kameran med att skriva ner bilderna på kortet när du inte trycker av.

20D är alltså en kamera med bla flås och som sällan behöver ta igen sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto