Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D inlämnad för av-dammning

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Japp, efter att ha testat visible-dust borsten och gummiblåsa så gav jag upp. Lämnade in "pärlan" hos Kanon-centret i Hägersten. De började direkt vimsa om att dammet kanske var bakom filtret - jag som redan var nervös :-() förhoppningsvis så är det väl inte så illa.

En sak som slagit mig(och några andra här på forumet har jag sett) är att D30:an och de andra äldre kamerorna kunde köras i flera år med byten av objektiv UTAN att bli dammiga... ganska mysko...jag menar tekniken är den samma! Min 20D dammade igen efter 2 månader, kompisens 350:a efter 1 vecka... nästan så man börjar misstänka små elaka tomtar som går o häller damm i kamerorna på natten! Har en känsla av många som köper systemkameror nu när de blivit så "billiga" kommer bli grymt förvånade när deras dyra fina systemkamera börjar leverera prickiga o fula bilder...något som deras titt-o-tryck kamera inte gjode(på grund av damm iallafall).

Detta ganska långa svammel kommer mest av att jag saknar kameran o är orolig för att Canon skall säga "Sensorbyte, 8000:-".

// Lazze

Ja, det där känner jag som den stora våndan med att gå över från analogt till digitalt. Har just köpt en Dynax 7D; och det var ju trevligt! Men när man rotade fram sin gamla slitna kamera ur garderoben, och stoppade i en färsk Velvia så kunde man åtminstone lite på att kamerans kvalitet, ålder och skick egentligen inte påverkade bildresultatet så mycket, så länge den bara lyckades mäta ljuset och sköta slutaren.

Nu har man mer att nojja sig över..

/Per

Ville bara säga att Caonservice fixade kameran på bara 2 dagar! Superbra! Nojjan har lagt sig lite!

Mvh Lazze

Jag tycker det är jävligt dåligt att de inte kan på något sätt lösa detta problem. Har i dagarna köpt en begagnad Eos 3 och det skall bli skönt att få slippa huvudvärk om damm&skitiga sensorer och koncentrera mig på fotograferingen.
Man undrar om huvudaktörerna på den digitala marknaden gör detta bara för att jävlas.
Kanske de kunde sätta en slags genomskinlig glasbit som man lätt kunde plocka ur och göra ren framför sensorn???
Eller finns det andra innovativa förslag???

Patrik,

640:- + moms, 800:- bra betalt för 10 minuters arbete, men o andra sidan så fick jag ju inte till det själv!

Thomas, det sitter en glaslins framför sensorn så det är bara att ge sig på det! Vanligen så räcker det med lite luft från en gummibälg, men inte alltid! O visst är detta ett problem som det kommer diskuteras mycket kring om ett tag!

Mvh Lazze

Lars.. Är inte speciellt tekniskt begåvad men när man gör ren sensorn...är det då glasbiten framför den man gör ren då eller är det själva sensorn??
Nu pratar jag om när man ställt in kameran på sensor-rengörin i menyn.
Jag tror det är själva sensorn då i det läget.
Den där glasbiten...var sitter den? Är det möjligtvis spegel-uppfällningen du pratar om då??

solvargen skrev:
Nu pratar jag om när man ställt in kameran på sensor-rengörin i menyn.
Jag tror det är själva sensorn då i det läget.
Den där glasbiten...var sitter den? Är det möjligtvis spegel-uppfällningen du pratar om då??
Det sitter ett s.k. antialiasing-filter framför sensorn, så det är det filtret man rengör och inte själva sensorn.

solvargen skrev:
Jag tycker det är jävligt dåligt att de inte kan på något sätt lösa detta problem. Har i dagarna köpt en begagnad Eos 3 och det skall bli skönt att få slippa huvudvärk om damm&skitiga sensorer och koncentrera mig på fotograferingen.
Man undrar om huvudaktörerna på den digitala marknaden gör detta bara för att jävlas.
Kanske de kunde sätta en slags genomskinlig glasbit som man lätt kunde plocka ur och göra ren framför sensorn???
Eller finns det andra innovativa förslag???

Det är nog inte så lätt att lösa dammproblemet. Tätade kameror och objektiv hjälper en del (och kostar). Olympus kameror skakar loss dammet från sensorn när man aktiverar kameran, men damm tenderar ju att röra på sig och lär hitta tillbaks till sensorn under längre sessioner..

Analogfotografering har för övrigt precis samma problem, men där hamnar dammet på filmen i stället och ser lite annorlunda ut på bilden (det blir skarpt).

Slutsats: dammet kommer alltid att finnas där och det är mer eller mindre besvärligt att få bort det.

Gick och köpte en gummiblåsa på Apoteket idag, en såndär ni vet som man kan fylla med revaxör eller annat att stoppa i örat för att lösa vaxproppar. Denna såklart kommer inte att komma nära något annat än min kamera.

Fick inte bort allt, men jag provade som sagt bländare 32, så det var ju rätt extremt i sig. De stora fula prickarna, som verkligen är besvärande, försvann i alla fall.

Jag hoppas att jag slipper lämna in min på rengöring, för i lilla Piteå finns ingen sån service, så man får nog vara utan kameran ett längre tag.

Kan de inte öppna en servicestation på Arlanda, för där är jag en gång i månaden. :)

Tycker det händer lite då och då att man får damm som är svårt att blåsa bort. Med våt rengöring och pads går det dock alltid bra. Gissar en glasbiten också långsamt försmutsas ungefär som ett fönster och kan behöva en avsvabbning ibland.

Damm och fukt

papi skrev:
Tycker det händer lite då och då att man får damm som är svårt att blåsa bort. Med våt rengöring och pads går det dock alltid bra. Gissar en glasbiten också långsamt försmutsas ungefär som ett fönster och kan behöva en avsvabbning ibland.

Dammet har hela tiden varit ett gisssel för de som fotograferar med digital systemkamera sedan de första modellerna kom ut på marknaden. Man får räkna med att göra ren sensorn emellanåt. Här finns lite olika metoder: http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html
Ett annat problem som kan drabba oss om ungefär ett halvår och som kan förväxlas med damm är kyla. När ni fotograferar vid minus 15 - 20 grader så kan ni upptäcka fläckar på bilderna som ser ut som damm. Det är det dock inte. Det är små iskristaller som bildas på sensorn när kameran blir kall. Det är den fuktigare varma luften som fanns inne i kameran när ni gick ut som är boven. Mycket irriterande men försvinner när kameran blir varm igen. Att ta av objektivet en stund och låta kameran acklimatisera sig lär hjälpa. Jag har dock inte provat.

ANNONS
Götaplatsens Foto