Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D + Metz 54 MZ-3 + Omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Jag har precis inför skaffat dels en ny SCA-adapter (3102 M3) till min Metz 54 MZ-3 samt en omnibounce.

Det har ju skrivits en del om denna kombination (eller 10D) och att det varit en del problem.

Nu fungerar dock blixten ordentligt med E-TTL. Tror det har med den nya SCA-adaptern att göra.

Omnibouncern uppför sig dock lite konstigt.

Kör man rakt på med TTL och omnib. overexponerar den ganska kraftigt. kör man omnin i taket får man riktigt fina exponeringar.

Kör man däremot med TTL utan bouncern och rakt på exponerar den dock korrekt, även om det ser fördjävligt ut.

För att kunna köra med omnibouncern rakt på måste jag ställa ner blixten två steg, då blir det bra. Skumt, eller hur?

Skumma sak nummer två är att synk på andra ridån inte funkar alls. Inte genom att ställa det på blixten, eller genom att göra det i kamerans inställningar eller någon kombination av de instllningarna. Konstigt. Någon som vet hur man får det att funka på min kamera-blixt-kombination?

/Jens
 
ANNONS