Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D RAW och DPP - corrupted

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Håller på att tappa förtroendet för min 20D...

Kameran har börjat leverera Rå-filer som DPP (Digital Phot Professional) hävdar är "corrupted". Det är enstaka filer bland filer som annars verkar ok. Filerna presenteras med miniatyrbild i DPP, men låter sig inte öppnas och redigeras och man kan inte bläddra förbi dem med "quick check tool" heller. Väldigt irriterande.

Någon som har en ide om varför rå-filerna blir "corrupted" och hur man kan rädda dem? (Blir det fel när kameran skriver eller när filerna läses in i datorn??)

Kameran har dessutom presenterat sitt andra Err99 på kort tid (såklart vid ett väldigt olämpligt tillfälle - andra gangen löste det sig relativt enkelt genom att stänga av och ta ut och sätta i batteriet, men iaf...)

Tacksam för hjälp!
/Tomas

För att lägga till lite mer info så gäller det filer från alla mina minneskort och det verkar ju vara fel på filen redan på kortet så det verkar som det är alla korten eller kameran som felar.

Sen finns det bilder som ser bra ut som miniatyr, men som blir som bifogad fil när de öppnas...

(Jag skall väl tillägga att jag hade tillstånd att fota under denna heliga ceremoni. Annars hade jag inte blivit förvånad om det hade blivit knas, det har hänt "folk" som fotat utan tillstand från högre makter...)
/Tomas

Bilagor

• _mg_3494 200px.jpg
    _mg_3494 200px.jpg
    24.4 KB · Visningar: 541
Snälla snälla snälla Hjälp

Hallå - finns det inte någon som har ett bra tips på hur man löser/åtgärdar problemet. Går filerna att rädda på ngt sätt?? Jag vill ju helst inte formatera minneskorten innan jag har testa allt, allt allt.

Ca 50 av 359 bilder förstörda på senaste uppdraget - halvkul för det träffade ju såklart bara kanonbilder :eek:)

(problemet förekommer på alla tre korten och även med andra program än DPP (tex Adobe bridge).

Kan det uppstått pga att jag inte hade autorotera på och roterade en del bilder och sorterade och slängde en del direkt i kameran? Finns funktionen så borde den ju fungera tycker jag...

Har sökt i forumen och jag är ju inte den första som drabbats, men hittar ingen lösning...

Hjälp snälla!

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, men händer det med flera olika minneskort, och bilderna ser likadana ut i flera olika raw-konverterare, då måste det väl vara kameran. Dags att ringa Canon, tror jag :-(

Jag hade det där problemet när jag la in RAW-filerna på hårddisken från en 20D via en extern kortläsare. De bilder som fick det nämnda färgfelen gick att fixa genom att kopiera över dem från kortet igen (bara den det var fel på, istället för att dra flera på en gång). Då löste det sig. Det var dock rätt störande då man då var tvungen att gå igenom alla bilder en och en medan man fortfarande hade kvar dem på minneskortet. Efter ett datorbyte blev jag ägare till en inbyggd kortläsare och har sedan dess aldrig det här problemet längre. Jag vet självklart inte om det är så för dig, men jag misstänker att min externa kortläsare var för slö och inte lyckades få över all info i varje fil när jag skickade över alla på en gång genom den... eller något i den stilen.

Vet som sagt inte om det här fungerar för dig, men för mig upphörde problemet med inbyggd (bättre?) kortläsare. Den externa var USB2 och självklart inkopplad i en USB2-kontakt.

mvh /Magnus

Tack, det har jag ju inte testat... Har dock testat med olika kortläsare och båda var USB 2..

Fast nu verkar kameran ha lagt ner totalt. En annan historia...

/Tomas

Shysst, tack för svar!
Har installerat om och nya DPP men det gör ingen skillnad.

Nu far jag ErrCF och Err02 (tror jag det var) och korten är tomma när jag försöker läsa in de klick som trots allt borde fastnat. Kameran är kass och klarar inte att jobba pa hög höjd/kyla eller vad det nu är (ens efter en varm natt i sovsäcken. (Nu har äntligen min portabla kortläsare/HDD kommit hit och da funkar inte kameran - tur som en tokig...). Far väl ta semester och skicka hela rasket hem till sverige för service.
:eek:) Kul nästan jämt. Jag älskar numera min EOS 3 mer än nagonsin!!!!

/Tomas

ANNONS
Götaplatsens Foto