Annons

220 film

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hej!

Nån som vet mer om 220 film?
Var köper man sån?
Min Fujica690 kan ta 120 eller 220. Det ser inte ut att finnas framkallningsdosor för annat än 120. Crimson framkallar 220 men ser inte ut att ha nån annan 220 tjänst typ skanning. Nån som vet mer?

Det är väl 120-film utan ljusskyddspapperet? Och den passar ju utmärkt i dosor/spolar för 120-film. Bara lite längre. Hur man laddar i kameran vet jag inte eftersom det bör bli problem att göra det i dagsljus? Eller finns det skyddspapper i början och slutet så att man kan göra det ändå?

220-film är samma som 120-film, bara dubbelt så lång. Den har inte heller skyddspapper längs hela filmen utan bara i början och slutet. Du kan alltså använda 120-spolar till 220-film, enda problemet blir att klippa skyddspappret på rätt ställe.

Om Crimson erbjuder scanning av 120-film kan de garanterat scanna 220 också, det kostar bara lite mer.

Det är inte många tillverkare som erbjuder 220-film längre, en del av Fujis diafilm finns fortfarande att få tag på men inte alla sorter. Vet inte om Kodak säljer 220 öht längre.

Per Hesselgren skrev:
Hej!

Nån som vet mer om 220 film?
Var köper man sån?
Min Fujica690 kan ta 120 eller 220. Det ser inte ut att finnas framkallningsdosor för annat än 120. Crimson framkallar 220 men ser inte ut att ha nån annan 220 tjänst typ skanning. Nån som vet mer?
Patersondosornas spiraler tar 220 film, men de (spiralerna) måste vara helt rena och torra, annars blir det bara gråt och tandagnisslan.

Scandinavianphoto har Tri-X 320 och Kodak PORTRA 400VC. I övrigt ser det mycket magert ut.

En av orsakerna är att det är en helt annan, och mycket mer komplex procedur att sätta papper i ändarna på 220 filmen än vad det är att sätta papper på 120 filmen. Det berättade dom på Ilford när jag var där. Det är också orsaken till att Ilford inte producerar 220 film, och inte kommer att göra det i framtiden heller. För tung investering for en såpass smal produkt.

-- MW

Graal skrev:
Det är väl 120-film utan ljusskyddspapperet? Och den passar ju utmärkt i dosor/spolar för 120-film. Bara lite längre.
Stämmer precis.
Hur man laddar i kameran vet jag inte eftersom det bör bli problem att göra det i dagsljus? Eller finns det skyddspapper i början och slutet så att man kan göra det ändå?
Jajamensan. Papper i början och slutet. Om det finns ett litet rött tittfönster bak på kameran så måste det täckas för.

-- MW

ANNONS
Götaplatsens Foto