Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-105/4L IS, IS ljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Gick och köpte en zoom. Har mest kört fasta gluggar, men bestämmde mig för att prova zoom lite.

Köpte en 24-105/4L IS, och vilken glugg mycket härlig och gedigen.

Har bara en liten fråga om objektivet. När man trycker ned Av-tryckaren till hälften för AF så drar IS igång. Precis när IS startar hörs ett ljud som påminner om när man bländar ned ett objektiv. När sedan IS går är den tyst och fin, men när man släpper avtryckaren så stoppar IS:en med samma "bländar-ljud".

Är detta normalt?

Annars fungerar IS:en fin fint. Har inte hunnit testa optiken ännu men det verkar lovande.

Japp, det är visst normalt. Tyckte min nya EF-S 17-55 IS lät annorlunda i IS'en så jag spelade in ljudet och mailade ljudfilen till Cyberphoto.se och fick till svar att det lät precis som han som svarades ex och att den låter även precis lika som 17-85 IS och 28-135 IS.

Jag skickar ljudfilen på din MSN-adress.

/Benny

Det är som redan skrivits fullt normalt med ett litet klonk, eller bländarljud som du beskriver det, och det uppstår då linspaketet som står för bildstabiliseringen kopplas in och ur. Jag antar att det är någon gyrokonstruktion eller liknande som skulle hänga och dingla i objektivet om den inte låses fast när stabiliseringen kopplas ur.

Tackar Benny och Thomas!

Exakt det ljudet som på den ljudfilen du skickade. Skönt att höra att det är normalt.

Jag har ju en 300/4L IS men den har ju IS från kriget så jag är ju van att IS:en ska låta lite, men den låter lite annorlunda.

AF ligger på mikrometern, med ruggig precision.

Nu är det bara att kolla att skärpan är som den ska, och att jag kan leva med distorsionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto