Annons

24-120/4 G - Testad av någon ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet att välja objektiv till min D700. 24-120 är på önskelistan men bara om den presterar, gör den det?

Är det någon som känner till ett seriöst test av denna ännu? Inte av den gode Ken således.....

Omfånget är rätt och ljusstyrkan räcker till. Har en arsenal av fasta 1,4 or att ta till när behovet finns. Jag behöver dock ett allroundobjektiv och 24-120 skulle passa finfint. Presterar det i klass med 16-85 på DX så är det bra nog för mina vardagsbehov....

Jag tyckte också att omfånget är rätt och ljusstyrkan ok speciellt med tanke på bildstabilisatorn och min uppsättning fasta objektiv att ta till vid behov. Jag ville absolut inte ha variabel bländare och dessutom ville jag att zoomen skulle börja på 24mm med tanke på att jag ännu inte skaffat FX kamera. Nu har jag inte ännu nån representativ bild att visa upp men jag blev mäkta imponerad av bildstabiliseringen och upplever färgåtergivningen som väldigt bra och skärpan fullt godkänd. Jag lyckades ta en skarp bild inomhus med objektivet fullt inzoomat, med största bländare och med 1/6s slutartid handhållet (sittande). Det krävdes dock lite koncentration för att lyckas med det. För att få repeterbarhet fick jag gå upp på 1/13-1/20s slutartid.

Objektivet verkar lida lite av distorsion i vidvinkelläget men hur mycket det är fråga om har jag inte bemödat mig om att ta reda på ännu. Skärpan är tillräckligt bra för mina behov från största bländare men urskarpt blir det inte av att blända ner. Har dock inte hunnit prova med stativ och med bildstabilisatorn avstängd, dock...

Jag är supernöjd med objektivet än så länge, men observera att du Mankan är en mycket mer erfaren fotograf än jag som inte ens hållit på i två år med det här och har en hel del att lära mig ännu. Så ta mina synpunkter med en nypa salt. Har inte läst så många recensioner av objektivet än så länge, jag köpte det huvudsakligen för att jag behövde en FX-kompatibel normalzoom (med tanke på att jag har planer på att uppgradera inom kort) och för att det här passade mina behov och kriterier perfekt. Enda nackdelen var priset... ;-)

Tack alla.... Kunde inte vänta .-) Redan köpt ett med öppet köp så det blir till att åka hem och testa

Tack, det där var en kanonsida! Sådana tester gillar jag när någon testar praktiskt, lägger upp bilder och jämför med andra objektiv. Det blir lite mer visuellt än bara massa kurvor och staplar. Om någon sedan har problem med engelskan så rekommenderar jag att från Googles tanka ned översättningssidan som är gratis.
JB

Säker på att du inte menade Anders länk? Jag tyckte i alla fall den passar mer på din beskrivning. Tyckte den var mycket mer informativ och heltäckande än PZ som bara tycks räkna in upplösning i 100%, avsaknad av vinjettering och distortion till bra bildkvalitet. Man blir ju smått nedslagen av att läsa såna test när man nyss lagt 1050€ på ett exemplar av objektivet (tack lokala fotohandlaren för bra stamkundsrabatt!). Själv bryr jag mig mycket lite om hörnskärpa och vinjettering, distorsion kan irritera ibland men långt ifrån alltid. Objektivet är snabbt, har bra färgåtergivning/kontraster och är tillräckligt skarpt för mig i alla fall, även i 100% förstoring. Men det var brännviddsomfånget, den fasta bländaren, bildstabilisatorn och det faktum att det klassas som ett proffsobjektiv av Nikon (vilket inte kan betyda att det är halvtaskigt) som avgjorde köpet i mitt fall.

Hoppas du blir nöjd med objektivet, Magnus! :)

Senast ändrad:
DxO har kört sitt omfattande testprogram på Nikon 24-120/4:
http://www.dxomark.com/index.php/en...-lenses/Nikon/AF-S-NIKKOR-24-120mm-f-4G-ED-VR

Jag jämförde lite snabbt med Canons 24-105/4 (som jag är väl bekant med) på fullformat, i den jämförelsen verkar Nikon 24-120/4 bete sig ganska snarlikt Canon 24-105/4. Genomgående presterar Nikon aningen svagare, men vi talar ändå om två högpresterande objektiv. Så min snabba slutsat blir att det borde bli ett utmärkt "all-round" objektiv, en klass under 24-70 men två klasser bättre än en superzoom (eg. 28-300).

Det finns en test här:
http://www.youtube.com/user/Lilkiwiguy87#p/u/5/3QM5lA8qADU
Ingen aning om hur seriös den är, men objektivet fick en 2:a på en tiogradig skala.

Läs kommentarerna så ser man ungefär hur seriös han är som lagt upp recensionen. Ganska ignorant och enkelspårig i sin syn på vad som är bra. Undrar hur han kommit fram till 2:an? Man köper inte ett objektiv med det här omfånget för att få högsta bildkvalitet, man gör det av andra orsaker. Så fasansfullt dåligt som han framställer objektivet är det inte heller i praktisk fotografering. Bildexemplen i den utmärkta recensionen ovan borde säga mer än den här.

Det verkar som den här zoomen kommer att få utstå minst lika mycket skit som 18-200 DX har fått göra. Suck...

Står i valet och kvalet att välja objektiv till min D700. 24-120 är på önskelistan men bara om den presterar, gör den det?

Är det någon som känner till ett seriöst test av denna ännu? Inte av den gode Ken således.....

Omfånget är rätt och ljusstyrkan räcker till. Har en arsenal av fasta 1,4 or att ta till när behovet finns. Jag behöver dock ett allroundobjektiv och 24-120 skulle passa finfint. Presterar det i klass med 16-85 på DX så är det bra nog för mina vardagsbehov....

Jag hade en sån när den kom ut men lämnade igen den efter en vecka, det var absolut inget fel på den eller nåt utan jag nöjde mej med mitt 28-300 som jag beställde samtidigt som det.
Mitt exemplar jag fick var ruskigt skarpt ihop med min D700, kvallan kändes som mellan en 18-200 och en 24-70 ungefär, tyvärr lider den av rätt kraftig distorsion i båda ändlägena men det går säkert fixa i efterhand, mitt ex led av zoomkrypning när man bar omkring med den.
Summa= Jag gillade det men jag gillade mer att få mer zoomomfång som med mitt 28-300 och jag kände mej för fattig för att behålla båda två.
Vill du kan jag skicka/maila dej lite testbilder som jag tog med det

Hej på er. Har inte hunnit med några seriösa tester ännu. Mest kollat felfokus och givetvis lider även denna glugg av det på min "nya" D700. Blir till att åka ännu en sväng till Lasses med rubbet. Alla mina gluggar fokuserar fel på detta hus. 6 DSLRen nu av 6 som varit där. Hopplöst. Ca 10-20 centimeter frontfokus på 120mm och fullt öppen på porträttavstånd.

Jag har även tagit några väldigt enkla testbilder av ett naket lövträd och blev förvånad över hur skarpt det var ända ut i hörnen. Även fullt öppen är den vad jag än så länge kan se fullt tillräcklig för mig.

Jag hade aldrig behållt denna glugg om den bara varit ok. Den måste vara bra. Inte perfekt men bra. Vad är då bra? Givetvis är det upp till var och än men jag är rätt höga krav så......

Den är dock väldigt känslig för vilken typ av filter du sätter på. Skruvade dit med standard UV som jag i alla år haft på min 17-55 och se, det gick inte. Mörka hörn direkt. Skall prova med ett slimfilter istället.

Hej på er. Har inte hunnit med några seriösa tester ännu. Mest kollat felfokus och givetvis lider även denna glugg av det på min "nya" D700. Blir till att åka ännu en sväng till Lasses med rubbet. Alla mina gluggar fokuserar fel på detta hus. 6 DSLRen nu av 6 som varit där. Hopplöst. Ca 10-20 centimeter frontfokus på 120mm och fullt öppen på porträttavstånd.

Jag har även tagit några väldigt enkla testbilder av ett naket lövträd och blev förvånad över hur skarpt det var ända ut i hörnen. Även fullt öppen är den vad jag än så länge kan se fullt tillräcklig för mig.

Jag hade aldrig behållt denna glugg om den bara varit ok. Den måste vara bra. Inte perfekt men bra. Vad är då bra? Givetvis är det upp till var och än men jag är rätt höga krav så......

Den är dock väldigt känslig för vilken typ av filter du sätter på. Skruvade dit med standard UV som jag i alla år haft på min 17-55 och se, det gick inte. Mörka hörn direkt. Skall prova med ett slimfilter istället.

Men vänta nu... om alla gluggar felfokuserar så är det väl huset & inte gluggen felet ligger i ?

Det räcker inte att bara justera en del av systemet. Mina gluggar är justerade både två och i vissa fall tre gånger nu beroende på att jag bytt hus men inte glugg. Provade i början att enbart skicka in huset men tom servicekillarna säger att det inte räcker. Du måste skicka in allt...varje gång du byter hus. Ett "perfekt" hus/objektiv är inte perfekt när det monteras på ett annat perfekt hus/glugg. De måste matchas ihop tillsammans.

Har frontfokus på 120 mm men bakfokus på 24 mm

Lite bilder. Först hela bilden. 40-50 meters avstånd. 120mm. Ingen korrigering överhuvud taget. Konverterad i LR3 utan att ha dragit i något reglage. Skärpan var satt till 0

Bilagor

• hela.jpg
    hela.jpg
    46.7 KB · Visningar: 347
ANNONS
Götaplatsens Foto