Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70 mm f/2,8 L USM eller 24-105 mm f/4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

jerry sjödin

Aktiv medlem
Sitter här o sliter mitt hår då jag inte kan bestämma mig för vilket av dom här två objekiven jag ska inhandla i veckan. Är det någon som har erfarenhet av dom här som kan tala om för mig vilket som är bäst av Canon EF 24-70mm f/2.8L USM eller Canon EF 24-105mm f/4L IS USM är grymt tacksam för all feedback jag kan få.

Tackar på förhand!

Jag stod i samma val som du och valde den andra, dvs 24-105.
Jag ångrar det till och från. Eftersom jag fotar en del scenbilder så bländades jag av att området överlappar en del det som begränsar mitt 70-200 som jag oxå använder.
Men tyvärr begränsade det en hel del för mig att det är F/4 istället för F/2.8. Så för mig hade det varit mer användbart att ha 24-70 i stället. Men å andra sidan är inte ljuset av görande är 24-105 klart att föredra då den har IS och länge område. Som i studio och porträtt så skulle jag kanske föredra 24-105 istället. Självklart kan IS väga upp mycket längre tider handhållet men inte om det är motivet som rör sig.

Så mitt tips är:
Om du är mer beroende av ljus än det längre området och IS välj 24-70, annars tvärtom.
Hoppas det hjälpte dig nåt

//Johan

Håller helt med föregående.. Jag har en 24-70 som jag köpte ny i juni. Lämnade in den till intervision som sa att det var den mest felfokuserande 24-70 dom sett. De åtgärdade den och jag är sjukt nöjd. Såå skarp! Försök att köpa över disk då du kan kontrollera felfokus innan köp.

Har också varit i samma val och kval och köpte till slut 24-105. Ett brännviddsomfång som täcker in mycket, en för mig tillräckligt stor bländaröpning, bildstabilisering och en modernare ochsmidigare konstruktion var det som fällde avgörandet. Båda är ju erkänt bra optiskt, så egentligen står väl valet mest mellan behovet av ljus och brännviddsomfång. Man kan också trösta sig med att hur man än väljer så blir det bra;)

Jag stod i samma val som du och valde den andra, dvs 24-105.
Jag ångrar det till och från. Eftersom jag fotar en del scenbilder så bländades jag av att området överlappar en del det som begränsar mitt 70-200 som jag oxå använder.
Men tyvärr begränsade det en hel del för mig att det är F/4 istället för F/2.8. Så för mig hade det varit mer användbart att ha 24-70 i stället. Men å andra sidan är inte ljuset av görande är 24-105 klart att föredra då den har IS och länge område. Som i studio och porträtt så skulle jag kanske föredra 24-105 istället. Självklart kan IS väga upp mycket längre tider handhållet men inte om det är motivet som rör sig.

Så mitt tips är:
Om du är mer beroende av ljus än det längre området och IS välj 24-70, annars tvärtom.
Hoppas det hjälpte dig nåt

//Johan

Tack Johan för ditt svar. Har tänkt o använda det mest vid porträtt fotografering. 2:8 kan aldrig vara fel men IS är ju oxå ganska skönt o ha om man blir lite skakis efter en stund :)

Till sådana kombinerar jag EF 24-105 mm f/4L IS USM med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, huvudsakligen, om jag behöver det brännviddsområdet. De överlappar en del och 17-55 har ju både f/2,8 och IS.

Tack för era synpunkter. Kan informera att det blir efter lite övervägande ett 24-105 efter att jag fått prova just det objektivet och är nöjd med resultatet.

Rött

Hej.
Jag har själv objektivet och använder det mycket.
En notering som jag (och kanske flera andra på nätet) gjort är att den röda färgen återges väldigt mättat i objektivet. Först trodde jag att det var dags för sinnessjukhus, men efter lite surfande så fann jag att fler personer upplevde detta. OBS! Jag gör ingen vetenskap av detta o kanske kan man kalibrera bort det. Bara lite tankar om du ska fota mycket scen (aka rött).

Hej.
Jag har själv objektivet och använder det mycket.
En notering som jag (och kanske flera andra på nätet) gjort är att den röda färgen återges väldigt mättat i objektivet. Först trodde jag att det var dags för sinnessjukhus, men efter lite surfande så fann jag att fler personer upplevde detta. OBS! Jag gör ingen vetenskap av detta o kanske kan man kalibrera bort det. Bara lite tankar om du ska fota mycket scen (aka rött).

Aj fan! det är inget jag har tänkt på att kolla... får hem objektivet på fredag så jag ska kolla upp det redan i helgen. Tack för att du påpekade det.

Som sagt ovetenskapligt.
Vill du läsa på nätet så se också Youtubefilmer om videofunktionen i 5D mk ii där 24-105 ofta finns med. Om det är några som är färgkänsliga så är det filmgubbar, där är vi fotografer fortfarande inte så vakna.

Garbis

ANNONS
Götaplatsens Foto