Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70/2,8 L eller 24-105/4 L?

Produkter
(logga in för att koppla)

n1klass

Medlem
Har suttit några dagar och kollat runt lite på internet om dessa 2 objektiv. Har tänkt att köpa ett av dom som komplement till min 70-200/4 L som jag använder just nu. Men när jag läser recensioner så blir jag bara mer och mer tveksam till vilket av objektiven jag tänker köpa. Från början lutade de mot 24-70 pga F2.8 men när jag tänker efter så undrar jag om jag verkligen behöver 2.8 eller om jag skulle klara mig lika bra med 24-105:ans F4. Tänkte mest ha objektivet som ett allround objektiv som sitter på kameran när man är på middagar/födelsedagar/jul etc. Båda ligger ju ganska lika i pris och det gör ju situationen ännu knivigare. Vad hade ni valt, och varför? Väger IS och F4 upp mot F2.8?

Detta är en av de mest frekventa frågorna som finns vad gäller Canonobjektiv på olika fotoforum. Går inte att svara på, läs testerna och tänk på vad du fotar. Står saker still eller rör de på sig, fotar du raka linjer i vidvinkelläge eller inte, är vikten på objektivet en faktor?

Har varit i samma val situation och valde 24-105 med tanka på vikten. Är mycket nöjd med objektivet, sitter på kameran till 95 %.

Tänkte mest ha objektivet som ett allround objektiv som sitter på kameran när man är på middagar/födelsedagar/jul etc.
I den situationen är det ofta vidvinkel och ljusstyrka man behöver (och IS). För den som använder en kamera med mindre sensor finns det då lämpligare och billigare (och lättare) alternativ, t ex Canon 17-55/2,8 IS. Det ger ungefär samma bildvinklar som 24-70 ger på en fullformatskamera (som ju objektivet är konstruerat för).

Personligen hade jag valt ett EF 35 f/2 med tanke på vikt, ljusstyrka och att jag gillar utsnittet det ger. Speciellt med tanke på ditt tänkta "arbetsområde", födelsedagar/middagar/jul.

24-70 väger 950g, nästan 1kg alltså och är 12 cm långt med 77mm filtergänga. En best med andra ord. För en yrkesfotograf kan jag tänka mig att det är ovärderligt arbetsverktyg men för "vardagsfotografering" på en 5D t.ex känns det överdådigt.

Jag tror att du ganska snabbt kommer att tröttna på att kånka runt det.

24-105 väger 670g och är 10 cm långt. Lite bättre i det hänseendet. Dock är f/4 inte speciellt ljusstarkt, speciellt inte vid en middag inomhus.

Jag köpte ett 50/1,4 och ett 85/1,8, betalade 6000 för det begagnat och jag är riktigt nöjd! Har alltid haft zoom innan men känner inte att jag direkt saknar det, men det är klart att zoom kan vara smidigt ibland...

Edit: Ska komplettera med en 17-40/4 zoom också för vidvinkel. Det är ju klart att det är 3 objektiv istället för ett men kostnaden blir i stort sätt den samma, och för mitt fotande fungerar det bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto