Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-77/4 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Är sugen på 17-55/2.8 IS till min 20D, men tvekar pga framtida köp av FF kamera.

MEN, vore det inte möjligt att bygga om en 1.4x konverter (Kenko eller liknande) för att få EF-S objektiv att passa? Visst, bildkvalitén blir lidande och i synnerhet med en fin FF-kamera där man då inte utnyttjar kamerans kvalité fullt ut. Men i vissa situationer skulle ett 24-77/4 IS (som det skulle bli med 1.4x konv.) kännas som en smäck på en FF.

Någon som vet om någon gjort liknande modifiering?

(med 1.4x konverter borde man väl i princip få bort dom mörka hörnen som ett EF-S objektiv ger på en FF?)

Senast ändrad:
StaffanW skrev:
Är sugen på 17-55/2.8 IS till min 20D, men tvekar pga framtida köp av FF kamera.
Är inte EF-S-skräcken en aning överdriven? Det är ju bara ett objektiv man köper och man behöver inte ge löften om en livslång relation för det. Med tanke på att somliga byter gluggar oftare än underkläder verkar det ju faktiskt inte helt omöjligt att sälja objektiv begagnade. Lämpligtvis kan man väl sälja EF-S-objektiven samtidigt som man säljer sitt sista 1,6-hus.

Med det goda rykte EF-S 17-55/2,8 IS har lär den vara mycket attraktiv på begagnatmarknaden så länge det överhuvudtaget finns några kvar som använder mindre sensorer.

Bättre än att lägga pengar och energi på att försämra objektivet med en konverter (om det ens är möjligt på FF) tror jag är att sälja det och använda pengarna till ett EF 24-70/28L USM, EF 24-105/4L IS USM, Tamron 28-75/2,8 XR Di eller något annat fint objektiv som finns på marknaden den dag man köper det där efterlängtade FF-huset.

Re: Re: 24-77/4 IS?

P.R. skrev:
Bättre än att lägga pengar och energi på att försämra objektivet med en konverter (om det ens är möjligt på FF) tror jag är att sälja det och använda pengarna till ett EF 24-70/28L USM, EF 24-105/4L IS USM, Tamron 28-75/2,8 XR Di eller något annat fint objektiv som finns på marknaden den dag man köper det där efterlängtade FF-huset.
Ja, du har helt rätt. Ska nog också lägga lite mer egen energi till att ta kort med den fina utrustning jag ändå har, istället för att drömma om en framtida 5D eller liknande...
Tack för ögonöppningen :)

ANNONS
Götaplatsens Foto