Annons

24mm/2.8 Laga/Smörja rasslande AF själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

kawill

Aktiv medlem
Köpte Nikkor 24mm/2.8 begat, AF-rasslar men det fungerar så jag ids inte börja krångla med återköp. Men finns det något typ smörjhål i objektiv där man själv kan pilla i symaskinsolja el. liknande? El. kommer jag bara ha sönder objektivet?

Att lämna in the kostar nog lika mycket som att köpa ett till begat i bättre skick. När jag drar fokus manuellt går det tyst.

Vad tror ni? Hur får jag bort rasslet? Låter som att smörjning kunde hjälpa men jag vet inte hur jag gör det.

Mvh/
 
Du ska definitivt inte smörja med symaskinsolja, eller något annat flytande smörjmedel. Det är detsamma som att totalt sabba objektivet. På din beskrivning låter det inte heller som det är problemet, snarare att något lossnat eller gått sönder inuti snäckan. Om objektivet är gammalt kan det vara något som glappar.
För att kolla exakt vad det är måste objektivt tas isär och det är inget jag rekommenderar att du gör själv, om du inte har kunskapen.
Om du inte vill returnera gluggen och den funkar trots missljudet, så tycker jag du kan använda den så länge det inte blir värre.
 
Köp hellre hörselskydd

Skulle precis svara det samma som ovanstående.

Om det är irriterande så köp hörselskydd och sälj objektivet om du tröttnar totalt. Det är fullt möjligt att ta isär objektivet för rengörning och sedan åter smörja det, men det är inget vi vanliga har grejor hemma för att göra. Det är förmodligen ett speciellt smörjmedel som inte skall kunna komma ut på bländarlamellerna eller på insidan av linserna.
Skicka en förfrågan till Nikon om rengörning sen kan du besluta utifrån svaret från dem.
 
Okej, tack för svaren. Fokusen verjar helt låsa sig i vissa vinklar nu också, det är ju inte hållbart. Det får nog bli en reklamation, köpte det från en pantbank så det kanske inte var förvånande att dem inte visste vad de sålde, el. struntade i det.

Ska försöka returnera det, tack för era svar!
 
ANNONS