Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D över/underfokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Har stått på lite problem med min 300D... Åtminstone i AF-läget sätts fokusen upp till en decimeter hitom motivet jag fokuserar på via sökaren.

Har testat olika objektiv, så antingen är det kameran (mer troligt), eller samtliga mina objektiv (mindre troligt)...

Jag undrar lite hur man på lättast och/eller billigast sätt åtgärdar det här felet.
Någon nämnde något om verkstad... vad kan ett sådant besök tänkas kosta, på ett ungefär?

Har ju garanti och försäkring på kameran, men det känns omständigt att lämna in den på PC City... Jo, jag köpte den där. ^^

Låter troligt att det är kameran. Eftersom du har garanti kvar, så bör du lämna in kameran för garantireparation.

Kontakta PC City, som ska hjälpa dig.

Jag hade felfokusering på mitt Tamron-objektiv tillsammans med min Canon 20D. Canon tog glatt emot kameran och konstaterade att den fokuserade perfekt. Detta gjorde dom utan att det kostade något även om kameran fokuserade som den skulle.

Tamron skickade mitt objektiv till Tyskland för kaliberering, eftersom den svenska genarlagenten inte kunde kalibrera objektivet i Sverige. När jag fick tillbaka objektivet fungerade det perfekt tillsammnas med min 20D.

/Håkan

Hej!

Jag har även fokuserings problem med min 350D.
Vissa gånger får jag ingen fokusering alls, de finns inte framför eller bakom objektet.
Har provat mina olika objektiv men de blir samma fel ändå vissa gånger. ( Vissa gånger får ja fokus/Skärpa )
De är inte så att ja får rörelseoskärpa eller sånt.
Det som känns så konstigt är att jag ibland får bra skärpa men oftast så får ja inte bra skärpa.
Alla säger att de får sådanna superskarpa bilder med 50mm 1.8 II objektive, men de får inte jag, även fast ja kör med lite bländare, snabb tid och stadig på handen. De blir ändå inte skarpa!
Fast ibland får ja ju som sakt skärpa.

Det känns inte som om de är objektiven som spökar, känns mer som om de är kameran som krånglar.

Ska ja försöka lämna in kameran på något sätt för att kolla upp detta?

Hoppas de va okej om jag lånade tråden.

MVH / Jacob

ANNONS
Götaplatsens Foto