Annons

Nikon D80 => vad härnäst? (natur/fågel)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1960

Aktiv medlem
Jag sålde min D500 efter ett halvår, kom inte överens med bruset då jag redan var van med FX-sensor från D600. Men i bra ljus är D500 en kanonkamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag sålde min D500 efter ett halvår, kom inte överens med bruset då jag redan var van med FX-sensor från D600. Men i bra ljus är D500 en kanonkamera.
Ja, man får, allt annat lika, ett steg mindre brus med en småbilds/FX-kamera. Problemet är bara att denna fördel försvinner som man beskär till DX, eftersom man då skapat en DX-kamera. Samma sak händer om man sätter på en 1,4-konverter i lägen där man har ont om ljus, eftersom den äter upp ett steg av objektivets ljusstyrka. Har man råd med ett ljusstarkt och långt teleobjektiv som gör att man inte behöver beskära FX-kameran så kommer den däremot att vinna. Likaledes finns det ingen gratislunch om man behöver längre skärpedjup. Man får blända ned småbildskamera lika mycket extra som den ger lägre brus, och kommer då få lika mycket brus.

Just vad gäller D600 så ligger den ju tydligt efter vad gäller AF. Sensorn är däremot som i D750, som är väldigt privärd som en allt-i-allo-kamera. Hade jag tänkt mig att ha kameran på stativ och köra låga ISO och inte brytt mig så mycket om hastigheten hade en begagnad D800(e) varit nästan fånigt mycket för pengarna. Nu gillar jag inte riktigt greppet på den och körde vidare med min D700 tills jag köpte en D810, som är en på många punkter finputsad och lite mer responsiv variant av D800e.

Att svaret i tråden så ofta blir D500, beror på det tänkta användningsområdet. Till saken hör ju även att frågeställaren haft en D80. Jag har haft en sådan som jag köpte kort efter att den kom och en modern DX-kamera är rejält mycket bättre sensormässigt. Vilken kamera som helst i tråden blir en rejäl förbättring i det avseendet.
 

PMD

Aktiv medlem
Är seriebildtagning (spray and pray) viktigt vid fågelfoto?
Det beror ganska mycket på vilken teknik man använder, som i sin tur beror på tycke och smak.
"Pray" tror jag dock inte fungerar så bra. :)

En flygande fågel flaxar ofta rätt snabbt med vingarna, så det ska till en sjusärdeles bra hantering av kameran för att fånga fågeln i det ögonblick vingarna ser bra ut (eller en jäkla tur). Med seriebildstagning får man en serie ur vilken man kan välja den bästa bilden.

Rovfåglar seglar dock under långa tider, och då behöver man kanske inte seriebildstagning.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det beror ganska mycket på vilken teknik man använder, som i sin tur beror på tycke och smak.
"Pray" tror jag dock inte fungerar så bra. :)

En flygande fågel flaxar ofta rätt snabbt med vingarna, så det ska till en sjusärdeles bra hantering av kameran för att fånga fågeln i det ögonblick vingarna ser bra ut (eller en jäkla tur). Med seriebildstagning får man en serie ut vilken man kan välja den bästa bilden.
Mao filmar man med 25 fps eller mer så har man ännu fler bilder att välja mellan. Då är det väl inte längre stillbildsfotografering det handlar om?
 

PMD

Aktiv medlem
Mao filmar man med 25 fps eller mer så har man ännu fler bilder att välja mellan. Då är det väl inte längre stillbildsfotografering det handlar om?
Det finns väl ingen skarp gräns.

Ju högre bildfrekvens desto färre pixlar per bild brukar dock vara regeln.
 
ANNONS