Annons

300d/350d?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Ett nu ganska ältat dilemma för nyköpare med snåla budgetar. Jag antar att jag skriver här mest för att offentligt jämra mig lite över dilemmat...
Frågan vilket man ska köpa går inte riktigt att besvara "objektivt" eftersom det beror på var mans (o kvinnas) budget! Både på tyska o svenska sidor, med eller utan kit-objektiv, så verkar skillnaden i pris mellan 300D och 350D vara ca 1500 kr i nuläget. Det kan te sig som en skitsumma för en bättre o nyare kamera, men för oss som ändå tänjer plånboken genom att över huvud taget köpa en DSLR så spelar de 1500 visst roll!

Suck... Vet inte om ni kan hjälpa mig, som sagt... Behövde bara några cyber-terapeuter att babbla för lite...

det skiljer nog snarare 3500, om du köper 300:an begagnat. Alla dessa annonser....jag synar om de blir sålda. Jag tror en någorlunda prismedveten person inte köper ett begagnat 300d hus för mer än 4000. Det är den hårda verkligheten......tror jag ( som är på internet 3tim/dag )

Ronnie_W skrev:
Jag tror en någorlunda prismedveten person inte köper ett begagnat 300d hus för mer än 4000.

Men det förvånar mig att priserna trots allt ser så höga ut... På Tradera tycker jag att de går dyrt och på Blocket är begärda priset alltid 6000 kr och uppåt (för kit). På tradera gick det ett svart kit för 6100 kr häromdagen, vet inte om USM-objektivet är så mycket mer värt... dessutom var det en säljare utan omdömen, så jag hade inte vågat bjuda även om priset varit lägre.

Kanske man ska kontakta nån på Blocket och ge ett skambud.
Eller så väntar man och ser vad som händer med nypriset för 300D om nån månad när 350D är fysiskt tillgänglig. På Technikdirekt som jag gärna handlar från är skillnaden 240€ på husen idag, kitet med 300d verkar vara slut.

En tveksamhet när det gäller begagnat är ju garantin, den gäller ju inte mig som andrahandsköpare även om kameran bara är några månader... Då sitter man ju med skägget i brevlådan om den går sönder... Då är det ju värt lite mer pengar att köpa den ny.
Ja, som ni märker har jag inte resonerat färdigt med min budget än :) Klar är jag dock över att 300d räcker för mina behov.

Anledningen är nog att vi 300D ägare har en smärtgräns för vad det får kosta att uppgradera. Själv köpte jag min i slutet av januari för femsiffrigt belopp och att sälja den för 4000 vore uteslutet. Mervärdet av den nya modellen är helt enkelt inte tillräckligt för vad det skulle kosta att uppgradera om man blev tvungen att betala 4000 emellan.
Mervärdet med 350D är mest hastigheten vid serietagning och vid skrivning på kortet som jag ser det. Något som betyder något om man tar mycket serietagning, dvs fotar mycket action/sport. Möjligen också bruset vid höga ISO (har inte sett en konkret jämförelse ännu) som bara betyder något om man frekvent använder höga ISO tal. Bruset är ju inte farligt med 300D men lär vara bättre på den nya. Sedan är det lull-lull som synk på andra ridån etc, men hur många av oss hemmafotare begriper vad vi ska ha det till?
Själv skulle jag kunna tänka mig att betala ett par tusenlappar för mervärdet men om det blir dyrare än så väntar jag en generation för utan tvivel kommer det en ännu mer kompetent modell om ytterligare något år. Således är jag beredd att släppa mitt 300D Kit för ca 6800:- med kitglugg och 6000:- utan, men går inte det hoppar jag över 350D och väntar på nästa iteration.
Kanske är det likadant för andra.

Funderar på varför 300D plötsligt har blivit oanvändbar. JAg tycker mig se att bilderna från den blev sämre när 350D lanserades.

Rent spontant eftersom jag äger en 300D idag, så ser jag inget behov att köpa en ny kamera enbart därför att det har kommit en ny modell av kameran. Har svårt att se kopplingen mellan behovet att byta kamera som behovet att byta telefon finns när det kommer en ny telefonmodell.

Är man sedan lite ekonomiskt sinnad och upptäcker att behovet av kamera tillfredställs till 90% av av en 300D jämfört med en 350D så kan det det vara intressant att köpa 300D billigt. Överblivet kapital kan då antingen sparas till något annat trevligt, men även till fotokopior, minneskort och optik av högre klass. Sannolikt blir bilderna med Canons L-optik bättre tekniskt än bilderna medskickade plastgluggen i 350D.

Nog gäller väl garantin ett år och följer med kameran (så länge som du har originalkvittot kvar)?

Men jag håller med om att jag vill ha en riskpremie för att jag köper begagnat, dvs: jag känner att högst 60-70% av nypriset är mitt mål.

--jalle

Fia-Mia skrev:

En tveksamhet när det gäller begagnat är ju garantin, den gäller ju inte mig som andrahandsköpare även om kameran bara är några månader... Då sitter man ju med skägget i brevlådan om den går sönder... Då är det ju värt lite mer pengar att köpa den ny.
Ja, som ni märker har jag inte resonerat färdigt med min budget än :) Klar är jag dock över att 300d räcker för mina behov.

JalleS skrev:
Nog gäller väl garantin ett år och följer med kameran (så länge som du har originalkvittot kvar)?

--jalle

Nej, garantin är ett avtal mellan affären och köparen. Inte mellan 2 privatpersoner. Det var iaf vad som sas på Plus häromveckan.

/Karin

Senast ändrad:
JalleS skrev:

Men jag håller med om att jag vill ha en riskpremie för att jag köper begagnat, dvs: jag känner att högst 60-70% av nypriset är mitt mål.

--jalle

Såg du inte Sverker på Plus i måndags? Garantin är personlig och gäller i de allra flesta fall bara första köparen.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7788&a=346388
Om det inte står namn på kvittot är det ju ok, men om det är postorder så vet ju firman vem som köpt... Alltså skulle det bara vara över disk i butik som man har köpt den anonymt.
I så fall ska man ju köpa den inom vänkretsen så att man kan få hjälp av förstaköparen att utnyttja garantin.

Om man inte har garanti så känner jag att kameran inte är värd mer än ca 4000 för risken man tar är ju betydligt större. Vet inte om en sk Hemplusförsäkring skulle täcka sånt, i så fall är ju självrisken ca 1000 kr

ANNONS
Götaplatsens Foto