Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D - AI-servo

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmussen

Aktiv medlem
Var nere och fotade lite fotboll innan solen försvann, och när AI-servon kickade igång så muttrade jag lätt för mig själv och undrade hur jag lyckats ändra till "sport"läget. Till min förvåning så stod den kvar på M, och AI-servon lirade på för fulla blås. Den ville inte riktigt varje gång men nästan :)


Någon annan som råkat ut för detta trevlig fenomen ?


mvh
Andreas
 
Hm, har en 300D, dock har jag inte riktigt greppat det här med AI Servo, vad är det och hur funkar det?


/Jocce
 
AI-servo är när den tycker att motivet rör sig och därför går över till att följa det. Det är typiskt obra att den drar igång om man tror att man låst fokus på något och sen riktar om kameran. Det är bra om man fokuserar på något som rör sig. Jag kör med hacket och har oftast kameran på One-Shot. Då ställer den inte om när den väl låst. Man kan "tvinga" kameran att följa kontinuerligt i AI-läge genom att fokusera på backen en bit framför fötterna och sen sakta lyfta kameran. Den kommer då att tro att det man fokuserar på rör sig. Därefter är det bara att börja följa det verkliga motivet.
 
ANNONS