Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D fjärrstyrning av 420Ex

Produkter
(logga in för att koppla)

medtek

Aktiv medlem
Hej

Jag har en 300D, införskaffade mig prcis en Speedlite 420EX blixt. allt bra så långt....tills min bror kom på besök med sion NIKON D70 och sin blixt och det visade sig att han kunde styra sin blixt med D70'n. Under mycket press och blixtrande från min bror försökte jag göra detsamma med min 300D utan resultat.... är det jag som är kass, eller går det inte att styra blixt med 300D ?

/Fredrik

tack för svaret

skönt att det inte var jag....synd att det funkar på D70....nu lär jag få höra det av brodern min...

/F

Fjärrutlösaren heter ST-E2 om du är intresserad och kostar en bra slant (1955kr på zebramedia).
Har en själv och tycker den är helt suverän!
Funkar även som AF-hjälp vid mörkerfoto.

/PG

Måste hoppa in och fråga...

Så 550EX/580EX kan fjärrutlösas (med ttl) utan några sladdar inblandade?

-Hur fungerar det i praktiken

Eller måste man ha ST E2?

Mvh

T-Max 400 skrev:
Måste hoppa in och fråga...

Så 550EX/580EX kan fjärrutlösas (med ttl) utan några sladdar inblandade?

-Hur fungerar det i praktiken

Eller måste man ha ST E2?

Mvh

Man kan styra blixten (420/550/580EX) med ttl med hjälp av en 550/580EX eller en ST-E2. 420EX har ingen "sändarfunktion" utan endast mottagare (slavblixtfunktion). Canon har ingen blixtstyrningsfunktion inbyggt i sina kameror (om inte kanske möjligtvis ngn av flaggskeppen (1V, 1DSmkII, 1DmkII har det), så man måste ha två eller fler blixtar alt. en ST-E2.

mvh
PG

T-Max 400 skrev:
Ok, tackar. Då är en ttl-sladd fortfarande aktuell då alltså...

Observera att det gamla kabelsystemet EJ funkar med digitala kameror (möjligen med undantag för "Canon TTL Förlängningskabel 2", men det kanske ngn annan vet bättre).
Jag blev själv djupt besviken när jag upptäckte det. Blixten gick inte ens att utlösa:(

/Patrik

T-Max 400 skrev:
Är just "Canon TTL Förlängningskabel 2" jag tänkte på. Funkar eller ej, någon som vet?

Kolla med Magnus Fröderberg (om han inte svarar här) han kanske vet, då han plåtar mkt med blixt.
Lycka till!

/PG

Edit: Du kan väl berätta här hur det går sedan!

Du kan fjärrstyra blixten med:

- TTL-kablar
- ST-E2 blixtsändare
- 550 EX
- 580 EX

Det finns inga Canon-kameror som direkt kan fjärrstyra blixten såsom Nikon och Minolta kan.

tack för hjälpen

Jag fattar nu att jag "måste" köpa lite prylar till.
Jobbigt bara att min bror och hans D70 kommer att mobba mig för detta.

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto