Annons

550D strular med externa blixtar och sändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Ohan81

Ny medlem
Hej jag har en 550D som är strax över två år gammal och tänkte för ett tag sen börja fota med extern blixt/blixtar köpte mig en sigma blixt till canon minns inte modell numret just nu. Fick hem blixten monterade den och skulle prova lite. när jag skjuter av första bilden händer inget förens ett par sekunder senare när den fyrar av utan förvarning och fortsätter göra så från och till. stängde av och tog bort den. åkte in till butiken och sa att den inte funkade dom prova på en 550D i butiken där den funka utan problem men jag fick ändå lämna tillbaka den som tur va. har även provat en av canons egna blixtar, men den fyrade inte av alls så jag tog bort den direkt..

Har varit i kontakt med dom jag köpte kameran av som säger att jag får ta det med canon som ger mig ett nummer till närmsta service verkstad som säger att jag helst måste gå via dom som sålde den. Håller fortfarande på att re med det och pratar även med konsumentverket. ser ut som om jag får lämna in kameran och betala minst 500 för att dom ska titta på den innan jag får veta om det går på fabriksgarantin och sen betala frakten fram och tillbaka.

Nyligen kom jag över en billig blixt på ebay och som passa till canon m.m. Yongnuo Speedlite YN460-II. hade inga direkta hopp på att den skulle funka när varken canon eller sigma funkade. Men se på F.....n när den funkar klockrent och på varje bild jag tar. beställde 2 till och radiosändare så man kunde fjärrstyra blixtarna men när jag kopplar på Fjärrsändaren på kameran så fyrar den av blixtarna som är uppkopplade mot sändaren men sen precis som med canon blixten så händer inget när jag försöker ta bilder med kameran. har provat två olika sändare från olika tillverkare och det är samma visa. har provat att ha kameran avstängd, på stängd, utan batteri, men den fyrar ändå av de fjärrstyrda blixtarna när jag monterar sändaren.

Börjar bli lite irriterad på att vissa saker funkar men inte andra speciellt när inte orginal sakerna gör det.

Brainstorma gärna va det kan va för något som spökar.

Undrar med om det går att mäta hur mycket blixten behöver för att fyra av som jag har som funkar och kan man mäta hur mycket kameran skickar ut när den ska utlösa blixten. tänkte om det gick att öppna sändaren och byta eventuella motstånd som kanske är för stark för just min 550D så jag kan använda grejorna lite lättare. kör slav funktion just nu med ir filter på en blixt..

Tack på förhand..
 
ANNONS