Annons

300D vs 300D förändingar i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag har kört två kameror av 300D typ Den ena har ett serienummer som bärjar med 0470 och den andra har ett nummer som börjar med 1230. Jag antar att det skiljer nästan ett år mellan dessa kameror.

Jag har fotograferat med vitblansen inställd på dagsljus. Den äldre kameran ger då värdet 5650 K med tonbalans +3 och den färskare kameran ger värdet 4750 K med tonballans -5. Samma fenomen finns även för de andra symbolerna. Kamerorna har i övrigt varait lika inställda. Programmet jag använder är "C1 Rebel"

Jag tycker att bilderna ser bra ut.

Någon som har observerat detta eller har en förklaring?

Är det samma firmware i?
Den äldre kan ju ha version 1.0 och den senare ha en senare. Jag köpte min 300D i februari och den hade version 1.1.1 instalerat redan vid köpet.
Vet inte om det är det det beror på men nån skillnad borde det ju vara.

1.1.1 i båda kamerorna den första hade 1.1.0 vid leverans och uppgraderades när 1.1.1 kom.

Jag har en ovetenskapligt framtagen idé som jag vill testa på er, som består av två alternativ.

Firmware innehåller ingen uppgift om hur vitbalansen är konstruerad, denna information ligger lagrad programvaran som styr färgbearbetningen. Informationen om de olika förvalen och aktuell vald vitbalans finns lagrade i RAW-filen. I annat fall kan inte Capture-one få denna information. C1 kan knappast fungera annorlunda med filer från olika kameror.

Bilden nedan visar färgbalansering enligt de värden som jag skrev om i första inlägget. Den västra bilden är originalinställningen ur den nya kameran och den högra bilden är kalibrerad enligt de värden som den äldre kameran använder. Bilden är tagna i kvällsolen i RAW och CApture One har framkallat dessa.

Sceanrio A
Canon kan ha infört en förändring i sensnorn som gör att färgerna ska blandas på annat vis för att vitbalansen ska bli rätt. Därför är denna ändring införd.

Scwnario B
Canon har olika inställningar på vitbalansen beroende för vilken marknad kameran är avsedd. När produktionen har kommit igång på allvar så har kameror för den svenska marknaden fått en uppsättning av vitbalansval så att färgerna ska bli rätt med tanke på att dagsljus ser olika ut på olika breddgrader.

Bilagor

• crw_0014.jpg
    crw_0014.jpg
    30.5 KB · Visningar: 574
När jag kalibrerar mot gråkort Q-Pcard i bygglampebelysning i Capture one fore den nya kameran värdet 2000 K tonbalans -31. Den äldre kameran får värdet 2450 K tonbalans -1. Det är i detta ljus bilderna av legobilarna är fotograferade.

Jag provade att kalibrera en bild från den äldre kameran med värden från den nya. Bilden är tagen i bygglampsbelysning.

- Vänster bild från äldre kameran, kalibrerad efter gråkort enligt ovan.

- Höger bild kalibrerad med värden för den nyare kameran.

Bilagor

• crw_0014b.jpg
    crw_0014b.jpg
    25.2 KB · Visningar: 547
Du har tillgång till båda kamerorna, alltså? I så fall kan du ju ta en bild med varje kamera av samma scen och köra crw-filerna genom dcraw utan att ange -w-flaggan, så att den kör med sin hårdkodade vitbalans (hoppas nu inte dcoffin ändrat dcraw sedan jag kollade senast...) och kolla om du får ut samma RGB-värden för båda kamerorna. Det borde ge svaret på om sensorerna är lika. Vitbalanstabellen är också rätt enkel att gräva fram ur råfilen (t.ex. genom att titta på hur dcraw gör, jag orkar inte skriva en komplett förklaring nu :) ) så kan man kolla om de olika kamerorna har samma värden på de olika vitbalanslägena.

Ska försköka förstå hur det fungerar och se hur andra exemplar av kameratypen uppför si in min Capture One, Någon som vill ha godheten att lägga upp en RAW fil med valfritt innehåll plåtade med dagljussymbolen på en hemsida, så jag kan ta hem den för analys?

En tredje kamera av typen EOS 300D har nu analyserats. Enligt den är dagsljus 5100 K med tonballans -2. Tre kameror, tre olika värden. Det verkar mer och mer vara så att de är individuellt kalibrerade.

ANNONS
Götaplatsens Foto