Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D vs. 40D i ergonomi och hantering

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrisH

Medlem
Hej,
för att ge lite historia. Min första systemkamera var en DSLR, Nikon D70. Förra året sålda jag den och köpte en Canon 30D pga. Canon's bättre sensorer. Jag är oerhört nöjd med bilderna från min nya Canon och är inte missnöjd med bytet av system, förutom på en punkt:
Canon 30D är inte alls lika trevlig att hantera. Min D70 må ha varit plastig och större än min 30D men den låg bättre i handen, kontrollerna satt bättre till och den kändes inte som om den skulle trilla ur handen.

Nu till min fråga, är det nån skillnad mellan 30D och 40D i det här avseendet? Ni som haft båda, hur är greppet på nya 40D, den har ju lite mer kontur i greppet som jag förstår det och nytt menysystem? Hur påverkar det ergonomin i huset?

Andra saker som ni tycker gör den till en bättre kamera?

Jag kan jämföra med 20D. Använder bägge kameror i princip dagligen. Tycker nog att 40D är något bättre att hålla men ingen jätteskillnad. Menysystemet vet jag inte om det känns bättre, men där finns så oehört mycket mer att ställa in på 40D så det behövdes nog göras om.

Nu svamlar jag kanske. Men har fått för mig att 40D har kopierat en del av handhavandetfrån Mark III och den är mycket enkel o trevlig att hantera. Jag har haft D70, D200 och Canon EOS 1D Mark III i tur och ordning. Hanteringsmässigt upplever jag att Mark III är klart bäst med D200 som god tvåa, också den mycket bra handhavandemässigt. D70s är av god Nikontrdition också enkel och bra i hantering men inte att jämföra med de mer professionella modellerna.

Jag använder båda husen och får nog säga att 40D "ligger bättre i handen". Huset är något större än 30D.
Det här med att man flyttat knapparna vid LCDn kan man kanske ha lite synpunkter på, men det är nog mest en vanesak. En del har klagat på att man av misstag lätt stöter till någon av knapparna under LCDn när man har kameran hängande framför sig. Jag har själv inte upplevt detta problem.
Sen finns det en hel uppsjö av tekniska förbättringar på 40D - dock inget som gör att 30D blir en sämre kamera :)
Jag är mycket nöjd med min 40D

ANNONS
Götaplatsens Foto