Annons

30x45 prints, böjliga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sebastianr skrev:
Det är den ram kunden väljer att köpa. Alltså ska det helst fungera med alla 40x50 ramar som finns i vanliga butiker....bara att stoppa i och så på med ramens bakstycke och klämma ihop med vad ramen nu råkar ha för fästanordning.

1200g, som i 1.2KG, låter ju rätt tjockt ;)

Och menar du att syrafri isolering inte skulle behövas när det framkallas på plastpapper? Att inget ont biter på dom, och man kan skippa dyrt isolermaterial och syra/lignin-fri tejp osv osv?
Det är sällan att det inte får plats både bakstycke och passepartout.

Du måste använda syrafritt material närmast bilden om du vill garantera en längre livslängd.

Erik Schalin skrev:
Det är sällan att det inte får plats både bakstycke och passepartout.

Du måste använda syrafritt material närmast bilden om du vill garantera en längre livslängd.
Tack till dig med.

Jo det vet jag, men här kommer det ju då handla om passepartout, bild klistrad på tunn kartong av Crimson, isolerpapper bakom det igen (antar att det kan vara bra att ha kvar), och sedan den godtyckliga köpta ramen som ofta har sitt eget bakstycke med väggfästen och klämmor och sådant.
Men om Crimsons 1200g kartong är nästan lika tunn som själva papperet så ska det ju gå bra såklart.

Blir drygt 100 spänn dyrare för mig, men säljer ändå inte så mycket så spelar roll...viktigaste är ju att resultatet är så bra som möjligt.
Kan va värt ett försök iallafall, får prata med Crimson angående deras kartong.

Självklart syra och ligninfritt kartong och lim tyckte kundtjänst, och kartongen är tydligen rätt så tunn också, dock ej som ett vanligt papper eller så såklart.

Får väl testa detta antar jag. Endast tillgängligt under deras "Prefix" och ej "Poster", så blir ytterligare lite dyrare, men men....

Erik Schalin skrev:
Nej den pappersbiten, som ofta inte ens är syrafri, slänger du.
Nej nej, jag köper ju dyr fin syra och ligninfri isolerkartong såklart.
Men nu kanske jag kan ta bort den eftersom bilden då är monterad på syrafri kartong. Kankse blir lite kaka på kaka annars, och framförallt onödigt tjockt hela paketet...

Förutsatt att bilderna nu blir mindre buckliga från Crimson, monterade på den tunna kartongen. Det återstår ju att se, men man kan ju alltid hoppas då iallafall jag stör mig på buckligheten när det blänker i bilden.

Erik Schalin skrev:
Sist tejpar du också igen bakstycket.

Billigt? vem har sagt att fotografi & konsnärsmaterial är billigt?
Det brukar jag inte orka med mina tavlor, och hur kunderna gör när dom stoppar mina monteringsförberedda bilder i sina ramar har jag ingen aning om.

Men visst, ska man vara petnoga så ska det väl tejpas för att hålla dammpartiklar osv utanför.

Sebastianr skrev:
Nej nej, jag köper ju dyr fin syra och ligninfri isolerkartong såklart.
Men nu kanske jag kan ta bort den eftersom bilden då är monterad på syrafri kartong. Kankse blir lite kaka på kaka annars, och framförallt onödigt tjockt hela paketet...
Aha det var din kartong. Jag tänkte på den tunna pappersbiten som ofta ligger med när man köper ram, helt meningslös.

Ja du kan definitivt ta bort den. För ofta är syrafria kartonger endast syrafri på ena sidan. Den mer blanka sidan är inte syrafri.

Sebastianr skrev:
Det brukar jag inte orka med mina tavlor, och hur kunderna gör när dom stoppar mina monteringsförberedda bilder i sina ramar har jag ingen aning om.

Men visst, ska man vara petnoga så ska det väl tejpas för att hålla dammpartiklar osv utanför.
Ja men du kan nämna det för kunden som ramar själv.

Min kartong jag köper ser likadan ut på bägge sidor tycker jag....ytterst liten skillnad om någon.

Tror det är mer den bakersta fuktisoleringen, om man nu har en sådan som bakstycke, som är viktig att sätta åt rätt håll.

Jo, man kan såklart nämna att ramen kan förseglas på baksidan med speciell tejp om man vill det.

Men bra iallafall om jag kan skippa min egna syraisolerande kartong och använda bara den från Crimson som bilden kommer klistrad på. Då blir det ju endast marginellt tjockare "paket" att stoppa i ram, och inte lika mycket dyrare heller.
Men men, vi får se hur resultatet blir först, kanske inte alls blir bättre, eller någon annan nackdel uppenbarar sig vad gäller montering och tejpning och sådant av den styvare bilden.

Sebastianr skrev:
Min kartong jag köper ser likadan ut på bägge sidor tycker jag....ytterst liten skillnad om någon.
Ja det syrafria mellanlägget är helt syrafritt.
Det är syrafri kartong som du köper i konstnärsbutiker IRL eller nätet som har 2 sidor.
kartongen är ca 3 mm tjock.

Sedan finns alternativet med kapaskiva. Snabbt enkelt smidigt. Tyvärr händer det att dessa böjs med tiden men i ram spelar det ingen roll.

Erik Schalin skrev:
Ja det syrafria mellanlägget är helt syrafritt.
Det är syrafri kartong som du köper i konstnärsbutiker IRL eller nätet som har 2 sidor.
kartongen är ca 3 mm tjock.

Sedan finns alternativet med kapaskiva. Snabbt enkelt smidigt. Tyvärr händer det att dessa böjs med tiden men i ram spelar det ingen roll.
Jag tycker det är snyggt med passepartout, och nästan lite annorlunda idag när det bara är kapa och canvas som gäller.
Så det blir nog denna typ av printar på fotopapper som gäller för min del.
Även om jag ska testa canvas nån dag och se hur det funkar, som alternativ.

Sebastianr skrev:
Jag tycker det är snyggt med passepartout, och nästan lite annorlunda idag när det bara är kapa och canvas som gäller.
Så det blir nog denna typ av printar på fotopapper som gäller för min del.
Även om jag ska testa canvas nån dag och se hur det funkar, som alternativ.
jag förstår ingenting?

Passepartout är passepartout.
papper är papper
canvas är tyg.

Vad menar du egentligen?

Erik Schalin skrev:
jag förstår ingenting?

Passepartout är passepartout.
papper är papper
canvas är tyg.

Vad menar du egentligen?
Du nämner att kapa är bra att stoppa i ram.
Jag tror inte man brukar använda kapa i ram med passepartout, och säger därför att det är nog inget för mig...jag gillar mina bilder bakom blas med passepartout, enkla för vem som helst att få mitt förberedda paket att stoppa i valfri billig 40x50 ram.

Ska man ha en kapa eller annat att stoppa i ram, eller canvas för den delen, handlar det nog oftast om att besöka en rammakare.

Ajajajaj, såg ju bra ut vid uppladdning hos Crimson, ända tills jag la på ramen på min 30x40 så att det skulle bli vitt runtom för att uppnå 40x50 storlek.
DET kostade en bra bit över 100 spänn extra :(

Har jag ingen egen syrafri kartong bakom i 40x50 att tejpa fast i, så måste jag ju se till att bilden kommer i storlek 40x50 som den är.

Men som sagt, tyvärr verkar det bli asdyrt, bara att fylla på med vitt runtom. Dessutom tror jag priserna visas utan moms, vilket gör det extra mycket alldeles för dyrt :(

Hmmm...

EDIT: Kankse kan tejpa i passepartouten istället, och låta bilden "hänga" i den, då det verkar som den extra hundringen kommer när höjden går över 35cm hos Crimson.
Kan ju beställa bilden som 50x35, och fästa i passepartout i överkanten med två tejpbitar kanske. Det blir ju ändå ganska tjockt "paket" så vilken vanlig ram som helst kommer ju trycka ihop det hela ganska så hårt.

Eller om bilden blir så stabil på kartongen att den helt enkelt kan stå på botten....om jag räknar helt rätt på yttre ramar osv för att få helt rätt "komp" inom passepartouten...

Senast ändrad:
Kanske gör en vanlig print också, utan kartong, bara för att se om det kanske skulle kunna råka vara så att den är bättre...vad det nu skulle bero på i så fall, men när man ändå är igång och testar så.

bstrom skrev:
Med det papper som Sebastian nämner i första inlägget (fujicolor crystal archive paper supreme) är det nog sannolikt en vanligt kemiskt framkallad kopia.

Ursäkta, missade det. Hade bara i min skalle det forum tråden ligger i, Utskrift av bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto