Annons

Lunnefåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Någon som vet vart det närmsta stället är (från Göteborg sett) där man kan finna lunnefåglar? Och när den bästa tiden är för att fotografera dem?

Det var en diskussion är tidigare, där man talade om Runde och Lofoten. Vet inte vart Runde är någonstans och Lofoten låter lite väl långt bort som det ser ut just nu...

Det finns inga i södra Norge utmed kusten?? Någon här som har ett farovitställe?
 

Osquar

Aktiv medlem
Har tyvärr ingen pelj på var närmaste koloni är belägen, men jag är rädd för att du måste upp en bra bit norrut längs norska kusten.

En gång i tiden var faktiskt Lunnen en svensk häckfågel längs Bohus-kusten, men bl.a minken och människans jakt satte punkt på den eran...

Oscar
 

brutusostling

Aktiv medlem
Runde närmast men 90 mil

Hej,

du kan ju plåta lunnefåglar på flera håll, men Runde är fortfarande närmast, 80-90 mil från Göteborg -- ligger norska västkusten cirka 20 mil (har jag för mig) söder (eller sydsydväst) om Trondheim.

Från Göteborg går ju färja till Skottland och England också -- närmaste platsen är väl Farnes Islands, sju-åtta mil söder om skotska gränsen på Englands östkust.

Bästa platserna har för mig varit Island, Latrabjerg, och längst uppe i Nordnorge vid Varangerfjorden -- Hornöya. Lofoten har också flera platser. -- Men de ligger ju alla litet längre bort.

Säsong från maj till en bit in i juli -- i början av maj ser du få lunnefåglar på dan, de kommer inflygande från sitt fiske några timmar innan det blir mörkt. I juni har du lunnefåglar hela dagarna. Var noga med att följa bestämmelserna för naturreservatet på Runde -- de har tvingats bli hårda och avvisar dem som bryter mot reglerna.

Lycka till!

Brutus
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Närmast?
Hm. 'Close shot' mellan Newcastle/Northumberland, England och Trondheim/Nordland, Norge.
Northumberlands (dvs. Englands nordligaste 'län') vanligaste fågel är lunne.
De flesta dock koncentrerade på Farne Islands, som nämnts, eller Bass Rock. En helvetes massa där - om språket ursäktas. (På den senare finner du också havssulor, 'Sula bassana' är det latinska namnet, så du fattar vad det kom ifrån!)
Fördelen med de nordengelska öarna är att det inte råder landstigningsförbud under våren. Man åker med båtar från kusten och går på anvisade stigar. Fåglarna vänjer sig vid folk och man kan fota med vidvinkel i st.f. tele. Man får tom. sparka bort dom närmaste fåglar som klistrar sig vid linsen. ;)
(Den begränsade tillgängligheten gör att båtägarna har ordentlig uppsikt över trafiken och skyddar på så sätt kolonierna.)
F.ö.: Welcome to Newcastle! (Världens vildaste stad vad gäller arkitektur och lördagsfylla - det senare ett motiv som FS-fotografer har negligerat...) Englands värsta 'binge-drinkers' hittar du här!
(Färja från Gbg, som bekant...)
/Gitte
 

kaleb

Aktiv medlem
Ja, tack för tipsen!!

Skottland skulle vara intressant förståss. Båten går ju ifrån Göteborgs hamn och ankommer till Glasgow. Billigare än att flyga och man kan hyra bil för "priskillnaden" så att man ta sig runt.

Bästa tiden då, för Norge och Skottland??
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Båten går från Göteborg till Newcastle. (Sen är det inte långt till Farne Islands eller Bass Rock, som alltså ligger i nordligaste England, på östkusten.)
Bästa tiden? Hm, våren, maj-juni kanske?
/Gitte
 

kaleb

Aktiv medlem
Det där var kanon, Gitte.

Resonerar lite kring priset.. Vitsen att åka till Norge, när man kan åka till Skottland för billigare peng med båt?? Skottland har jag dessutom aldrig varit i! Lofoten o de ställena har man ju redan varit på, men innan jag fick mitt fotointresse.

Färöarna och Schettlandsöarna hade också varit kul!

Tack för tipsen, allihop!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ingen vitts å se sig blind på en art fåglar. Det rätta är helt klart att lära sig naturen generellt på den plats dit man skall. Vet man inte vart man skall så ser man efter en destination som äger de flesta av dem kvaliteter man önskar.
Island ser jag som ett ypperligt val.
Lofoten,,,, där måste man nästan alltid arrangera med båt för att fota MR Lunde, bör inte vara lika höjdrädd som jag i LofotLundens land heller;/
Scottland liknar jag mer vid Island,,,

Jag anser nog att Lofoten äger störst potential gällande ljuset.

Jag personligen skulle undvika de rena sommarmånaderna,,


Mvh Niclas,
 

gitte edelman

Aktiv medlem
För att nu ännu tjata om Skottland/norra England (jag ska begära ersättning från Scottish Tourist Board! ;) så kan man hitta en massa länkar på den här sidan.
Det är framför allt olika platser med fåglar, sälar, osv. som man kan får tips om.
http://www.seabird.org/
/Gitte
 

kpt

Aktiv medlem
Runde

Runde ligger en bit sydväst om Ålesund.
Det är en ganska liten ö men där häckar nästan alla havsfåglar, inkl lunnefågeln. Jag var där i slutet av juni 2004 och provade först en båttur och besteg sedan fågelberget på eftermiddagen. Från båten var det svårt att fota: fåglarna är för långt bort och det gungar för mycket. Dessutom blir man bombarderad av fågelskit. Bättre då att gå uppför berget: det tar ca 1h beroende på hur mycket objektiv du släpar på :)

Det finns vandrarhem på Runde där man kan bo, mer info på http://www.runde.no

Jag tror dock inte lunnefågeln är där förutom under försommaren. Juni/juli bör fungera.

Det var dock inga problem att komma riktigt nära: det kändes t o m som att de poserade, ofta med fisk i munnen. Denna bild tog jag med en 300D och 100-400L:

http://www.irstamek.scorpionshops.com/kpt/portfolio/wildlife/display.php?pic=img_9398
 

kaleb

Aktiv medlem
Många fina råd!

Ljuset är nog klart attraktivare i Norge.

Blir man bombarderad med fågelskit uppe på berget också och på vägen upp?

/Kaleb
 
ANNONS