Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

32Gb CF med EOS 20D, fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Hej!
Precis som rubriken anger så undrar jag om de fungerar bra ihop.
Tack för svar på förhand.

För flera av Canons kameror som 1DMKIIN och 20D fanns det en uppgradering som gjorde att de skulle klara kort större än 4GB vilket inte tidigare var möjligt.
Stod inte om någon övre gräns i den beskrivningen. Jag kör idag 8GB utan problem i 5D och 1DMKIIN. Skulle inte vilja ha kort stora som 32GB eftersom skrivhastigheten ofta är lägre på stora kort och att jag inte vill ha alla mina bilder på ett kort om det kraschar.
Måste rymmas bortåt 3000 bilder från 20D på ett sådant kort.

Jodå, jag vet allt med risker o.s.v.
Men det känns faktiskt tryggare med ett kort i kameran, istället för flera i väskan som kan komma bort.

Nog om det, jag vill bara veta om det fungerar bra ihop, inga råd om storlekar eller dylikt, jag vet vad jag vill ha.

Men tack iaf.

Hallå! Nån jäkel måste väl ha testat iaf? Det finns ju otaliga 20D-ägare på fotosidan.

Vad 17 betyder det då? Att jag inte kan avända 32GB, men jag kan det iaf?

Hmm.. vill fortfarande ha förstahandsuppgifter från någon som använder kombinationen.

Men tack för ditt svar.

Min D100 kunde inte formatera större kort än 2 GB, men om man formaterade ett 4 GB-kort i datorn funkade det utmärkt i kameran. Handlar säkert om samma sak.

Tack jimh, säkert är det så, men jag hoppas fortfarande på att nån med nämnda kombinationen ska svara.

Tack alla som orkat svara och trevlig sommar till Er alla, den sommar som är kvar.

sagan skrev:
Vad 17 betyder det då? Att jag inte kan avända 32GB, men jag kan det iaf?
Precis som Jim skriver så är det själva formateringsfunktionen i 20D som är begränsad till max 8 GB. Kameran kan använda större kort om dessa redan är korrekt formaterade i en annan kamera, i en dator eller helt enkelt som korten var när de levererades.

Om man formaterar ett kort större än 8 GB i en 20D så kommer detta kort få ett utrymme på 8 GB. För att återställa det till korrekt format så måste man formatera det i en dator eller i en kamera som kan formatera större kort (t.ex 30D eller 40D).

Jag stoppade precis in ett 16GB kort i min 20D, vilket fungerade utan problem.

Trots storleken så är kameran mycket snabbare med det nya kortet, även när det är fullt, än med min gamla microdrive på 6GB.

Som de andra i tråden redan har sagt så kan kameran inte formattera så stora kort, så låt helt enkelt bli att göra det.

andersli skrev:
Som de andra i tråden redan har sagt så kan kameran inte formattera så stora kort, så låt helt enkelt bli att göra det.
Fast formaterar man inte sina kort kan det sluta med att bilderna blir korrupta.

32GB i kameran, helt otroligt. Vad får du ge för ett sånt kort? När jag köpte min 20D köpte jag ett 1GB-kort och då var det mycket. Fick betala 1200 bara för CF-kortet. :D

andersli skrev:
Jag stoppade precis in ett 16GB kort i min 20D, vilket fungerade utan problem.

Trots storleken så är kameran mycket snabbare med det nya kortet, även när det är fullt, än med min gamla microdrive på 6GB.

Har du nån indikation på att du kan utnyttja alla 16GB? Jag undrar alltså om kameran visar att du t.ex. får in c:a 4ggr så många bilder som med et 4GB-kort?

Enicar skrev:
Har du nån indikation på att du kan utnyttja alla 16GB? Jag undrar alltså om kameran visar att du t.ex. får in c:a 4ggr så många bilder som med et 4GB-kort?

Absolut, jag är precis hemkommen från en sejour på västkusten och klämde in knappt 1300 bilder på kortet. Dessutom visar kameran korrekt mängd ledigt utrymme när man trycker på "info".

andersli skrev:
Absolut, jag är precis hemkommen från en sejour på västkusten och klämde in knappt 1300 bilder på kortet. Dessutom visar kameran korrekt mängd ledigt utrymme när man trycker på "info".

Minsann.
Då återstår frågan om vikten av formattering och var man skall göra det.
Själv kör jag bara med 4gb så jag formatterar i kameran.
Men andra har ju uppenbarligen behov av större kort

Enicar skrev:
Då återstår frågan om vikten av formattering och var man skall göra det.
Själv kör jag bara med 4gb så jag formatterar i kameran.
Men andra har ju uppenbarligen behov av större kort

De kort man köper idag är förformatterade, så det är bara att trycka in dom i kameran och köra.

Skulle man behöva formattera om (vilket jag aldrig gjort under mina fem år som ditigalfotograf) så kan man göra på en vanlig dator om du har en minneskortsläsare eller i en annan kamera.

ANNONS