Annons

35 el 50 mm objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har "bara" en Nikon D40 men är nu i skriande behov av att lite ljusstarkare objektiv inför en bröllopsfotografering. Kassan är skral och därför funderar jag på om jag blir nöjd med ett 35 mm (Nikon Objektiv AF 35/1,8G DX AF-S) eller om jag ändå ska skramla ihop och köpa ett 50 mm (Nikon Objektiv AF 50/1,4G AF-S). Det skiljer 1500 kr i pris, pengar jag eg inte har. Målet är att uppgradera mig till en D300 längre fram.
Men som sagt, funkar ett 35 mm för ok porträttfotografering även i bra ljus? Eller blir jag mkt mkt gladare över 50 mm?
(har kitobjketivet och ett Tamron 70-300 också)
Tacksam för tips!
 
Hej!

Jag skulle definitivt köpa 35an för den är mkt mer användbar till annat än just porträtt tack vare ngt kortare brännvidd. Skillnaden i ljusstyrka skulle jag i princip bortse ifrån, särskilt om du ska köpa en D300 på sikt.

Standardsvaret på denna fråga är att tejpa fast sin normalzoom på givna brännvidder och kolla hur det känns nån dag. Själv har jag båda objektiven men 50an ligger oftast och värmer hyllan tyvärr, kanske mest pga att jag sällan fotar renodlade porträtt.

Göran Segeholm har slagit sönder (breddat) formen/utseendet för en porträttbild för mig efter en föreläsning han höll på fotomässan i Nacka och därmed har jag andra kompositioner i huvudet vid porträttfotograferingar.

Kolla länken:

http://www.kenrockwell.com/nikon/35mm-f18.htm

Hans
 
Hej!

Jag tror att du klarar dig väldigt bra med bara 1.8 i bländare. Men bränvidden beror på vad du ska fota, 50 mm är en bra bränvidd för porträtt, medan 35mm är lite för lite, egentligen skulle man vilja ha typ ett 85mm för just porträtt. Men om du ska fota mer allmänt så är nog 35mm en behagligare brännvid. Men just för porträtt är den lite dum.
 
50mm

Hej!
Just 50 mm på dx format är lite knepigt. Lite för kort för att vara tele och funkar inte som normalobjektiv heller. Skulle köpa 35 f1.8 mm gluggen. (Har haft en sådan när jag körde dx , och var mycket nöjd med den). Hyffsat skarp redan på största bländare. En bra och liten glugg som funkar till mycket.

Till rent proträttfoto skulle jag kompletera med en 85 f1.8 eller köpa en beggad om pengarna styr.

Mvh

Magnus
 
En sak att tänka på är att med 35 mm får du autofokus med din D40, men inte med 50 mm eftersom det saknar AF-motor.

Olle
 
Tackar för svaren!

Har inte köpt än, men tror att det lutar åt 35 mm, främst pga priset då det är en viktig faktor i dagsläget, tyvärr...Men också att ni ändå verkar mkt positiva till det objektivet och resentionerna verkar helt ok. Sen får jag samla pengar till D300 och köpa det då betydligt billigare 50 mm då. Med tanke på vad jag har i min kameraväska nu så kan ju det mesta bara bli bättre:)
/Anna
 
Bra ljusstyrka vid ett bröllop är väl mest för bilder i kyrkan. Där vill man ofta ha med miljön, alltså passar 35 mm bra där.

Klassiska porträtt med lite längre brännvidd har normalt ett mer snävt utsnitt där man inte tar med så mycket av miljön. Sådana bilder kan du ta på en annan plats med mer ljus. Då kan du använda de objektiv du redan har.

Självklart kan man ta många bra bilder inne kyrkan även med längre brännvidd med hög ljusstyrka. Det finns alltid användning för fler och dyrare objektiv, men man bör välja det mest användbara först. Prova föresten med ett stativ, eller att ta stöd mot en bänk eller pelare i kyrkan. Då behövs inte så ljusstarka objektiv.

Jag tror att du blir nöjd med 35mm objektivet. Lycka till med fotograferingen.

Hälsningar Lars
 
Tack Lars!
Jo, det blir nog så, känner mig övertygad nu:)
Blir det dessutom regen är kyrkan lite alt för fotograferande också, trots allt ganska bra ljusinsläpp när jag var där och tittade, och med stativ borde det funka ok ändå. Har ju informerat brudparet att jag inte har stora blixtar och annat ljus, men hittade lampor på stativ i kyrkans förråd så vi får göra det bästa av situationen. Och är vädret fint, har vi en helt underbar plats att fota på ute. Häst och vagn...jag längtar:)
 
Tack Lars!
Jo, det blir nog så, känner mig övertygad nu:)
Blir det dessutom regen är kyrkan lite alt för fotograferande också, trots allt ganska bra ljusinsläpp när jag var där och tittade, och med stativ borde det funka ok ändå. Har ju informerat brudparet att jag inte har stora blixtar och annat ljus, men hittade lampor på stativ i kyrkans förråd så vi får göra det bästa av situationen. Och är vädret fint, har vi en helt underbar plats att fota på ute. Häst och vagn...jag längtar:)
Lite bökigt att kånka runt med trebenstativ på en bröllop En enkel enbenstativ ger egentligen bara lite stöd, men tillåter ändå 2 steg längre tider till 50/1,8 objektivet.
Jag har provat på två tillställningar, och det ger för mig dubbelt så många skarpa bilder.
 
ANNONS