Annons

350D + 430EX Rear sync fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

andreostergard

Aktiv medlem
Hej å hå, har letat men hittar inte svaret.

Har en 350D med en nyinköpt 430EX. Jag fotar mycket vimmel och i mörka områden och vill testa ställa om blixten på rear sync (min förra klarade inte detta).

Själva inställningen är ju inte så kompicerad, har programerat kameran för att synka på andra ridån och blixen i rätt läge. MEN! Kan jag få bort förblixten när man trycker av? Den slänger just nu iväg två blixtar, både på första och andra. Hur får jag så att den bara skjuter på andra. Hoppas nån förstår vad jag menar.

Detta kanske bara funkar på Nikon eller med en bättre Canon kamera?

Tacksam för hjälp

Om du vill gha blixtautomatik måste du också låta kameran skicka iväg en förblixt. Vid synk på första ridån märks inte förblixten. Möjligen slipper du förblixten om du kör blixten helt manuellt, men det är ju rätt krångligt.

Bättre tycker jag om du synkar på första ridån. Då får du bättre tajming vid långa exponeringstider. Annars är det rätt lätt att ögonblicket försvunnit när blixten väl brinner av. Och så slipper du störa dig på förblixten.

Jag har kör i stort sett aldrig synk på andra. Det är bara vid biltävlingar.

För att vara lite teknisk. Förblixten behövs för att kameran ska kunna bestämma rätt exponering av blixtljuset. Det måste göras före bilden tas med digitalkameror, men analoga gick det att mäta ljuset mot filmytan när slutaren var öppen.

Detta är ju helt en smaksak med om man kör på första eller andra. Och ögonblicket har jag aldrig missat än sålänge :) bara att ta flera bilder...

Men ditt svar hjälpte inte mycket mera ett sånt svar att inte försöka med det utan köra på det gamla vanliga... Berätta då hellre hur jag fixar det.

Tack ändå för tipset :)

Dippen skrev:

Men ditt svar hjälpte inte mycket mera ett sånt svar att inte försöka med det utan köra på det gamla vanliga... Berätta då hellre hur jag fixar det.

Jag förstår inte vad du är missnöjd med när det gäller mitt svar? Det går helt enkelt inte om du vill ha blixtautomatik. Då går det inte heller att fixa.

Öhm, okej. Var ställer jag in det och hur?

-halv OT-
Hur kommer det sig att det fungerar på min kompis Nikon kamera?

Dippen skrev:
Öhm, okej. Var ställer jag in det och hur?

-halv OT-
Hur kommer det sig att det fungerar på min kompis Nikon kamera?

Synk på första ställer du in på blixten eller i CF-funktionerna på kameran. Det är ju standardläget.

Testade precis på en Nikon D70, då blixt det blixt innan slutaren öppnar sig och sedan synk på andra ridån. Två blixtar alltså, precis som på Canon.

Hmm, klurigt. Då kanske han kör det manuellt då.

Men det är i vilket fall fullt möjligt att skippa förblixten? Anledningen att jag inte vill köra synk på första är att man ofta får ljusläp som kan dra in över ansiktet på folk om kameran rörs. Då jag fotar vimmelbilder så händer det ibland att jag rör kameran för att få ljuseffekter runt huvudmotivet och då vill jag inte att det skall förstöras av att blixten slår först.

Nu har jag inte fotat extremt mycket och är absolut inget proffs men vill gärna veta om förblixten kan ta bort mycket av ljuseffekterna som man annars kan få in om den bara synkar på andra?

Dippen skrev:
Men det är i vilket fall fullt möjligt att skippa förblixten?

Inte med blixtautomatik. Förblixten mäter ju ljuset...

Anledningen att jag inte vill köra synk på första är att man ofta får ljusläp som kan dra in över ansiktet på folk om kameran rörs. Då jag fotar vimmelbilder så händer det ibland att jag rör kameran för att få ljuseffekter runt huvudmotivet och då vill jag inte att det skall förstöras av att blixten slår först.

Förstår inte hur det spelar någon roll mellan synk på första eller andra. Det beror ju helt på hur du rör kameran. Akta dig för att dra den upp mot ljuset.

Förblixten påverkar inte bilden. Den brinner ju av innan slutaren och spegeln är uppe.

Nu har jag inte fotat extremt mycket och är absolut inget proffs men vill gärna veta om förblixten kan ta bort mycket av ljuseffekterna som man annars kan få in om den bara synkar på andra?

Bilderna blir nästan identiska om du använder första eller andra ridån om slutartiden är den samma. Prova gärna att aktivt röra kameran i den riktning du vill - och använd inter toklånga tider. Jag kör ofta 1/15 till 1/2 sekund. Sen blir det lätt för blurrigt. Jag rör ofta kameran en en medveten riktning efter blixten gått av. Ibland snurrar jag kameran.

Det är just som du beskriver i det sista som jag gör idag och då händer det att ljus åker in där det inte bör vara. Har hört/fått för mig att man slipper det om man kör på andra.

Men nu har jag nog fått alla mina frågor besvarade, tack för hjälpen.

En ljusstrimma ger samma avtryck på bilden oavsett om den registrerades före eller efter blixten. Skillnaden är bara var de blixtbelysta föremålen/personerna syns i bilden.

Genom att köra manuellt, med FEL eller med den separata sensorn (endast för 580 EX II) kan man slippa förblixten.

Dippen skrev:
Det är just som du beskriver i det sista som jag gör idag och då händer det att ljus åker in där det inte bör vara. Har hört/fått för mig att man slipper det om man kör på andra.

Det är ett oerhört vanligt mssförstånd. Synk på andra ridån är bra när man fotograferar luciatåg och bilar i rörelse, typ. Då för att få ljusspåren "bakom" bilen/lucian. Synkar man såna bilder på första ridån kommer nämligen det ser ut som att lucian går baklänges.
I övrigt påverkar ínte ordningen i vilken ljuset träffar sensorn. Blandningen blir densamma, oavsett om omgvningsljuset exponeras före eller efter blixtljuset. Det är altså inte så att blixtljuset "skriver över" det som tidigare har exponerats.

Som Magnus skriver så är det dessutom lättare med tajmingen om man synkar på första ridån. Då kan man ju komponera där man vill ha objektet i bild, trycka av, och sedan röra kameran för att få de effekter man söker.

Dessutom så slipper man ju problemet med att folket man fotar hinner reagera på förblixten. Det är ju inte helt ovanligt på längre slutartider att folk hinner vrida bort huvudet eller blinka, bara för att de tror att bilden är tagen när förblixten gått.

Tack för hjälpen. Det var precis det jag försökte få fram, men jag hade inte tid att skriva så mycket då.

Bara för att klargöra då jag skrev innan att en kompis tagit bort förblixten på synk på bakreridån. Det är helt möjligt med TTL inkopplat. Kör så själv på min D300 med SB-800 blixt.

Det kan man gör på en Canon också, om man kör med FEL. Men det är inte det man menar med normal E-TTL II.

Hur fungerar detta, rent tekniskt, på en Nikon då?

ANNONS
Götaplatsens Foto