Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D och Photoshop CS2 RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

josef_k

Aktiv medlem
Jag är lite förvirrad av Raw konverteringen i CS2. Exposure, Shadows, Brightness och Contrast är alla markerade som "Auto" vid inställningen "Camera Raw Defaults" och "Image Settings"

Vad är egentligen "image settings" då?

Om man förhandsgranskar sina Raw-bilder i Bridge verkar även denna auto-funktion vara igång då frimärksbilderna fixar sig själva automatiskt under cache-prosessen... är det bra?

En anna grej jag upptäckt med min 350D är att den tenderar att lämna ett orange-stick vid flera olika preset-lägen av vitbalansen. Lätt att trolla bort med att ändra vitbalansen i Raw-konverteringen men jag är ändå inte helt nöjd med resultatet alltid...

Jag är medveten om att jag inte ställt några direkta frågor men detta är lite kluriga grejjer som jag gärna vill diskutera med er som använder samma utrustning... ni som använder 20d ochså om ni har samma erfarenheter.

Har för mig att du kan slå av autokorrigeringen och spara det som default, även för file-browsern i någon meny någonstans. På CS2 demot som adobe höll i har jag för mig att de gjorde något sådant.

Orangesticket kan jag inte säga något om, har du några exempel att visa. Jag antar att du har en fullt profilerad/kalibrerad skärm så du kan lita på visningen?

Jag har ändrat mig angående kamerans färger. Jag är nog bara ovan och alla digitalkameror och linser har väl sina profiler som skiljer sig lite sinsemallan. Främst härör min uppfatning om dessa fenomen från "auto fixen" som ligger och maler i Bridge har jag märkt nu. (inställningarna går att ändra i "Camera Raw Defaults)

Finns det profiler att ladda ner för olika kameramodeller, eller måste man göra sina egna?

Jag tycker ofta att bilderna (även utomhus) blir lite röda, skulle vilja dra i nyansreglaget lite till höger hela tiden i Photoshop, så om man kunde fixa in någon profil i ACR, så kanske man börjar köra med Raw hela tiden istället.

CyberPet skrev:
Finns det profiler att ladda ner för olika kameramodeller, eller måste man göra sina egna?

Jag tycker ofta att bilderna (även utomhus) blir lite röda, skulle vilja dra i nyansreglaget lite till höger hela tiden i Photoshop, så om man kunde fixa in någon profil i ACR, så kanske man börjar köra med Raw hela tiden istället.

Ingen aning men jag har funderat i samma banor. Det borde ju finnas.. I vilket fall som helst kan man i alla fall justera defaultläget själv. Bäst vore ju om man hadde kunnat ha olika profiler för olika program / wb / blixt etc man använt vid fotograferingen. Av vad jag vet kan man endast justera detta för olika kameramodeller i ACR nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto