Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

370d / Xti är här (?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja varför inte?... Canon verkar ha lyssnat på kritiken isf och flyttat om knapparna på baksidan lite. Just knappen för självutlösaren sitter väldigt illa till på 350D...

Grrr.. tänk på mig som just står i begrepp att köpa min första systemkamera!

Jag måste ju vänta ut det där datumet innan jag kan göra nånting..

Jag gissar på fejk.

Varför?

* 10MP + snabbare seriebildstagning skulle göra göra den 'bättre' än 30D. Tror att uppföljaren till 350D kommer att ha 8MP.
* "Point AE"? Dåligt ordval, gissar att dom menar spotmätning (och det tror jag att det iofs kommer att ha).

Man kan ju alltid hoppas att jag har fel.

I det stora hela tycker jag bilderna ser äkta ut. Några egenheter är dock lätta att lägga märke till.
1) bilden framifrån har några konstiga streck över hela bilden. Ser ut som om bilden varit sönderklippt i 9 delar och sedan klistrats ihop igen. Eller som om det varit streck över bilden som lagats med kloningsverktyget i PS.
2) knapparna till vänster om menyn är runda igen efter att ha haft annan form på 350D. Lite märkligt med tanke på hur bra de nya knapparna fungerar med 350D. Å andra sidan tar den nya displayen större plats och de runda knapparna är lite mer utrymmeseffektiva.
3) Infon-layouten i displayen ser väldigt Minolta 5D ut. Å andra sidan är det smart med tydligare info i displayen med stora siffror speciellt för bländare och tid. Däremot är det väldigt mycket svart oanvänd kant runt displayen. Slöseri med yta. Kan dock vara så att infovisningen inte använder hela skärmytan, medan bildvisningen använder en större del.
4) Mellan display och sökare finns 2 mörka fält. Skulle kunna vara någon sorts ögonaktivering/släcka display när kameran sätts till ögat (a la sony minolta).

Det verkar inte helt otroligt att 370D får 10 Mpix. Det är väl trots allt så att megapixelracet är mer inrotat i nybörjarsegmentet än prosumersegmentet. Prosumer kunderna blir inte förtvivlade om de får vänta på en uppgradering till 10-12Mpix 6-18månader till. Eftersom 370D segmentet är så viktigt volymässigt och för att knyta nya användare till systemet verkar det rent av rimligt att man satsar hårt på att konkurrera och därmed springer förbi storebror 30D (tillfälligt) i Pixelantal.
Dust off funktion verkar också rimligt att man använder i 370D först. Dels p g a volym, dels p g a att nybörjare vill ha en så problemfri kamera som möjligt. Proffs har för länge sedan lärt sig rengöra själva och vill ha perfekt rengöring. Kanske inte ens litar riktigt på att en dust off funktion fungerar tillfredsställande. I vilket fall som kan de leva utan ett tag till.
Att man väljer bort LCD skärmen verkar också rimligt. Begränsning av antalet komponenter/förenkling billigare. Dessutom visas infon mycket tydligare på den stora färgskärmen. Ny teknik på färgskärmar gör att de syns tydligare i solljus samt att de blir mycket strömsnålare (anledningen till att man tidigare använde LCD).

Fejk eller inte så ser specifikationen trevlig ut. Den verkar dessutom ganska rimlig för en efterträdare till EOS 350D.

Men ...

SixBySix skrev:
Att man väljer bort LCD skärmen verkar också rimligt. Begränsning av antalet komponenter/förenkling billigare. Dessutom visas infon mycket tydligare på den stora färgskärmen. Ny teknik på färgskärmar gör att de syns tydligare i solljus samt att de blir mycket strömsnålare (anledningen till att man tidigare använde LCD).
Att info-LCD:n är borta stör mig väldigt. Så mycket att jag nog skulle rata en sådan kamera. Jag tyckte att det var den största nackdelen när jag tittade närmare på Minolta D7D.

Michael Reichmann sammanfattar mina åsikter om avsaknaden av en dedicerad info-LCD rätt bra här (leta efter underrubriken "The Missing LCD").

Jag tror det är äkta, den har samma specifikationer som jag läste i en Svensk fototidning igår.

Ful som stryk är den i allafall :)

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto