Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
3D skapelser
- Trådstartare Dejan2
- Start datum
M.Bergstrand
Medlem
Virtuellt fotografi
I strikt bemärkelse betyder ju fotografi "att skriva med ljuset", så egentligen nej. Det 3d-programmen gör är ju dock en mer eller mindre exakt simulering av hur ljus fungerar, så jag skulle nog kalla det ett simulerat eller virtuellt fotografi.
I strikt bemärkelse betyder ju fotografi "att skriva med ljuset", så egentligen nej. Det 3d-programmen gör är ju dock en mer eller mindre exakt simulering av hur ljus fungerar, så jag skulle nog kalla det ett simulerat eller virtuellt fotografi.
Dejan2
Medlem
Re: Virtuellt fotografi
Tack Martin för din kommentar. Jag håller med dig om att fotografi är att skriva med ljuset men - idag är det många fotografer som använder Photoshop (många gånger jag också). Efter PS manipulerande är fotot inte längre som det står i definition - men iallafall använder vi ordet foto för det.
Om jag överdriver saknar 3D-skapelsen bara fotograferingsprocessen. Eller med andra ord: Är det bara ett manipulerat fotografi?
M.Bergstrand skrev:
Tack Martin för din kommentar. Jag håller med dig om att fotografi är att skriva med ljuset men - idag är det många fotografer som använder Photoshop (många gånger jag också). Efter PS manipulerande är fotot inte längre som det står i definition - men iallafall använder vi ordet foto för det.
Om jag överdriver saknar 3D-skapelsen bara fotograferingsprocessen. Eller med andra ord: Är det bara ett manipulerat fotografi?
Dejan2
Medlem
mrelbe skrev:
Jag skulle kalla sådant "objekt" för döda saker eller "varelse" för levande saker.
Tack Mikael för din kommentar. Jag skulle gärna se vad du tycker om mitt svar ovan!
M.Bergstrand
Medlem
En bild kan behandlas i PS till viss del utan att räknas som manipulerad enligt fotosidans definition. Viss färgjustering, förändrad kontrast och dylikt är enligt denna definition inte att betrakta som manipulering av bilden, om det sker med måtta.Dejan2 skrev:
Efter PS manipulerande är fotot inte längre som det står i definition - men iallafall använder vi ordet foto för det.
Jag missuppfattade dig nog innan, jag trodde du menade en bild helt och hållet framställd i något 3D-program. Om du stoppar in 3D-objekt i ett fotografi är detta givetvis att betrakta som ett manipulerat fotografi.Dejan2 skrev:
Dejan2
Medlem
mill skrev:
va?
Jag förstår inte riktigt va menar du?
Dejan2
Medlem
mill skrev:
jag förstod inte vad du menade med "en 3D skapelse".
Jag menade skapelser i Maya, 3d Studio Max och andra 3D fotorealistiska mjukvara.
Jag vill gärna veta vad du tycker!
Dejan2
Medlem
M.Bergstrand skrev:
En bild kan behandlas i PS till viss del utan att räknas som manipulerad enligt fotosidans definition. Viss färgjustering, förändrad kontrast och dylikt är enligt denna definition inte att betrakta som manipulering av bilden, om det sker med måtta.
Jag tänkte på kraftigare grepp av PS där fotot är helt ändrat efteråt. Och det är frågan hur mycket av den ursprungliga informationen som är kvar i slutresultatet.
M.Bergstrand skrev:
Jag missuppfattade dig nog innan, jag trodde du menade en bild helt och hållet framställd i något 3D-program. Om du stoppar in 3D-objekt i ett fotografi är detta givetvis att betrakta som ett manipulerat fotografi.
Nej du missuppfattade mig inte. Jag menar att när någon arbetar i 3d miljö använder man filer (som kan vara riktiga foton av olika material) som man "klistrar" på ytor för att få naturligt utseende. För att inte tala om foton som används som bakgrund till 3d skapelser. (som man kan hitta många exempel på inom filmindustrin). Är detta fortfarande virtuell fotografi?
Tack igen för intressant diskussion!
Dejan2
Medlem
j3n5 skrev:
Eos 3D
Bra försök!
mrelbe
Avslutat medlemskap
Det pågår massor av diskussioner här på fotosidan vad som är "fotografi" och definitioner på "manipulation". Jag har svårt att tro att den gängse uppfattningen skulle vara att 3D-bilder är att betrakta som fotografering. I mina ögon har man nog rejält passerat förbi vad jag tror man allmänt avser att gängse "manipulation" av bilder (fotografier) gör.
Om ni hängde med i min krångliga utläggning...
Mvh Mikael
PS. Jag avsåg endast att vara lite ironisk i mitt svar ovan, det kanske inte framgick tydligt nog? DS.
Om ni hängde med i min krångliga utläggning...
Mvh Mikael
PS. Jag avsåg endast att vara lite ironisk i mitt svar ovan, det kanske inte framgick tydligt nog? DS.
mill
Aktiv medlem
Dejan2 skrev:
Jag menade skapelser i Maya, 3d Studio Max och andra 3D fotorealistiska mjukvara.
Jag vill gärna veta vad du tycker!
aha, ok, då är jag med. nej jag tycker inte det ska kallas fotografi utan istället datorgenererad grafik.
Xi_
Aktiv medlem
Dejan2 skrev:
Kan vi kalla slutresultatet av en 3D skapelse för "fotografi" eller ...
Nej, ett fotografi kan endast skapas mha en kamera av något slag. Även om fotografi betyder "skriva med ljuset" kan inte det användas som argument för att man med ett animeringsprogram skapar fotografier. Ordet fotografi har "skapats" för att på ett målande sätt beskriva vad en kamera skapar.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Re: 3D skapelser
Men det är en fin konst och svårt hantverk att göra bra bilder med 3D-programvara och även att blanda fotografi och datorgenererade bilder. Det är också en spännande hybridform. Lägger ingen värdering i om det ena är "finare" än det andra. Men det är en i allra högsta grad berättigad fråga och fundering.
Jag instämmer i Pers tolkning. Sedan är det väl knappast så att man "skrivit med ljus" om man använt ett datorprogram för att generera bilden. Inget ljus förekom i processen för att skapa bilden. Det är först när bilden visas på skärmen som någon ljus kommer in i sammanhanget. Så om man höll denna definition som sann skulle godtycklig bild gjord i en dator vara ett "fotografi".Xi_ skrev:
Även om fotografi betyder "skriva med ljuset" kan inte det användas som argument för att man med ett animeringsprogram skapar fotografier.
Men det är en fin konst och svårt hantverk att göra bra bilder med 3D-programvara och även att blanda fotografi och datorgenererade bilder. Det är också en spännande hybridform. Lägger ingen värdering i om det ena är "finare" än det andra. Men det är en i allra högsta grad berättigad fråga och fundering.