Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

400 mm Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som vet hur mycket en 300/4 i ok skick går för begagnat?

(Tar fortfarande gärna emot tips på vilket av 400 mm ibjektiven som är att föredra då jag tror det blir billigare...men jag vet ju inte riktigt.)

Fotobutiken Gårda tar 6-7000kr för en 300/4 i B-skick. De är iofs kända för att vara ganska dyra men det ger ju ett hum om läget iaf. Lyckas du hitta ett privat kan du nog komma undan med 4500-5000kr.

Gårda har också ett 300/2,8D AF-S II, som hittat för 44900 samt ett Tokina 400/5,6 i C-skick för 2400kr. Sök på den, jag har för mig att ganska många rekommenderat den som prisvärt alternativ.

Tack så mycket för hjälpen Emil! Kollade på blocket och hittade en 300/4 för 5000, men jag vet inte om det var den nyare eller en äldre (bland recensionerna här på fotosidan verkade det i alla fall finnas två olka varianter). Ska kika runt lite och se vadjag hittar, men 44900:- för ett objektiv verkar ju vara lite över min budget :)

Emil-G skrev:
Fotobutiken Gårda tar 6-7000kr för en 300/4 i B-skick. De är iofs kända för att vara ganska dyra men

Dock brukar dom vara mycket tuffa med sina bedömningar, ett objektiv som har fått graderingen 'B' av dem, brukar graderas som 'A' hos andra...

olofsilfverdal skrev:
Tack så mycket för hjälpen Emil! Kollade på blocket och hittade en 300/4 för 5000, men jag vet inte om det var den nyare eller en äldre (bland recensionerna här på fotosidan verkade det i alla fall finnas två olka varianter).

Det finns två olika, den nyare har inbygd motor (AFS), 'D' koppling och dåligt stativfäste (läs mer om stativfästet till detta objektiv på Bjørn Rørsletts sida).Den äldre har inte lika snabb AF, men bättre stativfot, båda är mycket bra men jag tycker att den nyare AFS 300/4 är snäppet bättre optiskt.

mvh,
Niklas

Halloj!

Om du kan tänka dig något annat märke än Nikon kan jag starkt rekommendera Sigmas 100-300 f4 som är en av de skarpaste zoomarna i det brännviddsområdet. En Sigma 1,4 koverter på den ger 420 f5,6.

Ett annat objektiv från Sigma är deras 120-300 f2,8 som jag använder själv tillsammans med deras 1,4 konverter. En kanonkombination som ger 420mm f4!

Såg inte att någon skrivit något om sigmas alternativ i den här tråden, så jag tänkte bara ta upp det så att du vet.

Lycka till!

/Martin

Ojoj...Fortfarande ingen som rekomenderar nikon 400/5,6 :(

Var från början ute efter en manuell teleglugg med fast brännvidd och av det jag läst på internet verkade 400/5,6 vara ett trevligt objektiv (vill gärna ha de där extra 100mm utan att behöva köpa konverter).

Hursomhelst så ska jag fundera på af 300/4 också, men med zoom eller pirat blir det nog lite för långt ifrån vad jag var ute efter. Det var det jag hoppades på att slippa när jag köpte ett manuellt hus så jag vill gärna pröva de fasta objektiven först.

/ Olof (som inte alls är vidskeplig av sig)

ANNONS
Götaplatsens Foto